Del, , Google Plus, Pinterest,

Udskriv

Fra sektionen:

Dåsens ånd 

Dåsevinen udfordrer mange af vinverdenens kendte normer og konventioner. Som et provokerende ungdomsoprør, der tvinger mig til at æde mine fordomme og tage stilling til form og indhold på ny. En altid sund øvelse, som måske også er noget for dig?

Vin på dåse er et bæredygtigt alternativ til de traditionelle glasflasker og fænomenet er på vej frem. Nu også herhjemme. De bærende tanker knytter sig, som så meget andet i disse år, til klimaregnskabet. Fragten af vin i dåser optimeres nemlig markant, da dåser kan pakkes tættere end flasker, så der transporteres mindre luft og mere vin pr. kubikmeter fragtgods. I en rapport fra det svenske Systembolaget fremgår det, at transport af dåser forbedrer CO2-regnskabet med hele 65% i forhold til glasflasker.  

Men selvom de mange gode grunde står i kø (læs Erik Skovenborgs artikel), så prikker dåseæstetikken til noget i mig. Jeg kæmper med at forbinde dåsens signalværdi og den kvalitetsvin, som jeg altid håber at have i glasset… I øvrigt samme følelse, som første gang jeg smagte en stor New Zealandsk pinot under skruelåg og overvejede om det måske var et forbigående modelune. Det var det så ikke og jeg har siden måtte opdatere min krystalkugle til en mindre fordomsfuld udgave.  

Med det og mange andre fejlskøn i baghoved, er det oplagt, at dåsetrenden selvfølgelig kan vokse sig stor herhjemme. Ligesom den har gjort mange andre steder i verden allerede, hvor kvalitetsvin tappes på dåser i stor stil og står side om side med flaskerne på butikkernes hylder. Jeg håber det virkelig, for ud over de mange gode bagtanker, er indholdet af de dåsevine, som jeg netop har smagt, meget overbevisende og jeg tænker, at de bør kunne tilfredsstille en bred skare at vinentusiasters behov. Den seneste måned har jeg smagt mig gennem diverse kvalitetsdåsevine for at mærke, hvad den nye kategori har at byde på.  

Vin på dåse kan helt sikkert indtages med et rent klimaaktivistisk udgangspunkt. En askese som ikke tiltaler mig. Jeg drikker personligt ikke vin for at rede kloden, men er dog alligevel så tilpas nysgerrig, at jeg gerne bidrager til forbedring, hvis glæden ved selve vinoplevelsen behager og beruser mig og er på lige fod med kvalitetsudgaverne på glasflasker. Dem jeg gemmer i kælderen, kender jeg jo i forvejen og de løber forresten ingen steder i mellemtiden.     

Som jeg opfatter trenden, når jeg kigger ned over de kunstfærdigt udsmykkede aluminiumsdåser, taler med folkene bag, så handler det, ud over planetens fremtid, i høj grad også om convinience og nye målgrupper. Hurtig afkøling, to glas står klar og ingen dovne rester i køleskabet. “Nej! men vi efterlader skam ingen rester”, tænker din stive onkel måske. Nej ok, men det burde han måske en gang i mellem. Den fitnessglade yngre generation kan nok bedre se fordelene ved de små formater, som typisk indeholder mellem 125 ml. og 250 ml. “Drik mindre og drink bedre”, lyder mottoet fra firmaet Djuce, som er en af hovedaktørerne på den danske vindåsescene.

Dåser er ikke kun pladsbesparende i lastbiler, men er også nemme at transportere i picnickurven og de kræver ikke proptrækker. Altså et helt nyt mindset og en mere uformel oplevelse, som ikke involverer kort over diverse Bourgogne-parceller eller mundblæste letvægtsglas. Ingen gamle udpinte klicheer eller fasttømrede normer. En frisk vin og en frisk start. Dåsevinen udfordrer mange af vinverdenens kendte normer og konventioner. Som et provokerende ungdomsoprør, der tvinger mig til at æde mine fordomme og tage stilling til form og indhold på ny.  

Derfor inviterede jeg min godt vante sommelierkollega fra Lalou Vinbar til at ledsage mig i en smagning af samtlige produkter fra de to markedsledende kvalitetsudbydere Djuce og Vindica Wine. For hvad sker der, hvis man ikke fokuserer på emballagen, men derimod zoomer ind på vinens kvalitet og oplevelsesværdi?  

Ja så venter der en rigtig god vinoplevelse, viser det sig. Vi lukkede øjnene og mærkede efter i maven. På samme måde som vi gør til hverdag, når vi vælger vine til vinkortet. Ud af dåserne kom den ene vellykkede vin efter den anden. Vellykket på den måde, at etiketterne holder hvad de lover og at vinens kvalitet flugter godt med prisen. Læg dertil alle de øvrige beskrevne fordele. Vinene er typiske for deres respektive områder og bekender klart kulør. Faktisk er jeg alvorligt i tvivl om hvorvidt jeg ville kunne smage forskel på dåserne og deres gennemsigtige tvilling-søskende med samme indhold

Det bliver hurtigt klart at både Vindica Wine og Djuce har truffet bevidste valg om ikke at konkurrerer med den høje ende af fine wine markedet. En god beslutning, tænker jeg. Det passer oplagt bedre til dåseformatet med det friske, unge, uhøjtidelige og let afkodelige udtryk, som gør sig gældende for samtlige af de vine, som jeg har smagt. Vine som ikke påkalder sig unødig opmærksomhed, men som ikke desto mindre er gennemgående velskabte arketyper og derfor også sagtens kan undergå en nørdet analyse, hvis selskabet eller promillen skulle være til det.   

Hos Vindica Wine ligger literprisen på 235 kr. (ved køb af 4 dåser) for f.eks. en suveræn Pfalz riesling, som gjorde en glimrende figur på en varm sommer aften. Det bliver selvfølgelig billigere, hvis du handler større ind. Og det kan du som nævnt roligt gøre. Djuce er gennemgående en ubetydelig my dyrere og har i skrivende stund et lidt bredere udvalg på hylderne. 

Druerne følger tidens mode. Tyndskallede røde som spätburgunder, zweigelt og garnacha samt hvide på riesling, grüner veltliner, chardonnay og garnacha blanca. Der lægges naturligvis vægt på bio eller økotilgang i landbrugsdelen og du skal ikke snydes for ungdommens evergreens: petnat og orangevin, som begge findes blandt de dåser, som jeg har smagt. 

Vin på dåse er stadig et nichemarked i Danmark og internationalt set hænger det danske dåsemarkedet langt efter den globale udvikling, som i de seneste år har budt på store vækstrater. Derfor laves dåserne heller ikke i samme store mængder herhjemme, som vi normalt forbinder emballagetypen med. Vindica Wine modtager i skivende stund containere i 1000 L størrelse, men har allerede erfaringer, som peger i retning af et markedet, som kan absorbere noget mere. Modsat kvalitetsvin på flaske, tappes Vindicas dåser her i Danmark fra tappeklare containere. Jacob Kjær Nielsen, som er en af ophavsmændene bag Vindica Wine har fingeren på pulsen og da jeg har ham i røret, fristes min nysgerrighed. 

Jeg fornemmer en positiv og gennemgående ukompleks enkelthed i de vine I udkommer med. Er de friske umanipulerede vintyper bedst egnede til dåser? 

Jeg tror, at det fra begyndelsen har været vores ønske at skabe gennemslagskræft via det genkendelige. Det har derfor ikke været vores ønske at udfordre vores kunder unødigt, men fokusere på kvaliteten i glasset gennem samarbejde med kvalitetsproducenter, og dermed vise forbrugeren, at sådan en lille dåse kan indeholde et stort volumen af rigtig god vin.  

Hvem er jeres primære målgruppe? 

Vi bliver hele tiden klogere. Vi troede at målgruppen primært var de 25 til 45-årige storbyboere, som skulle tankes op til take away sushien. Det har dog vist sig at være langt bredere og at også modne kunder med bæredygtighed for øje, ser vores produkter som et kvalitetsalternativ til mindre spændende bag-in-a-boks vin.

Hvad er næste skridt for Vindica Wine? 

Partnerskabstanken ligger os meget på sinde. Vi ønsker både vinproducerende samarbejdspartnere i Europa, men også danske virksomheder for hvem bæredygtighed spiller en rolle og som ønsker at aftage vores produkter.Vi arbejder også med et borgerforslag, som skal sikre pant på vindåser. Noget som i dag ikke findes herhjemme.

Som det fremgår, er jeg meget positivt overrasket over vinene fra Djuce og Vindica Wine. Kvaliteten af selve vinen er simpelthen ikke til at komme udenom og det er nok det, som ultimativt afvæbner mig. Er det underligt at drikke vin på dåse? Ja lidt, men det er som med så meget andet et spørgsmål om tilvænning. Jeg glæder mig til at følge udviklingen og er overbevist om, at mange vinelskere også vil kunne se fordelene, når først I får taget hul på oplevelsen.