Del, , Google Plus, Pinterest,

Udskriv

Fra sektionen:

Haller Vine

www.vinogvin.dk

”Helt uventet kom vi i en lagerhal på Fyn på sporet af én af vinverdenens bedst bevarede hemmeligheder. Anledningen var en 10-års jubilæumssmagning hos Haller Vine i Middelfart, hvor Poul Haller havde inviteret sine udenlandske leverandører til Danmark for at præsentere deres vine. Blandt dem var eksportdirektør Luis Garcia Garcia fra L.A. Cetto, Mexicos største vinproducent.

Han præsenterede sine vine sammen med kollegaer fra Frankrig, Italien, Sydafrika og New Zealand. Efter at have smagt adskillige flotte italienske vine kom turen til den mexicanske stand – nok mest et kuriosum, man af nysgerrighed burde smage.

IMG_2635
L.A. Cettos vingård i Baja California. Her en tyrefægterarena midt i vinmarken.

Hr. Garcia skænkede op. 10 forskellige vine stod der på hans bord: Nebbiolo, Cabernet Sauvignon, Chardonnay m.fl – med og uden fadlagring. Kvaliteten var forbavsende god, alle havde en fin afstemt balance og struktur, de ikke-fadlagrede spændende med en delikat og kompleks frugt og prisen yderst fordelagtig, fra 55 til 120 kroner – imponerende”.

Sådan skrev vi i Vinbladets februar-marts nummer 2005, 10 år efter Poul Haller havde taget turen til Mexico for at finde den første eksklusivitet til sit nystartede vinfirma. Han husker det tydeligt og fortæller at L.A. Cetto ved det første møde forlangte så høj en pris, at han sagde til sin kone ”Nu går vi”, med den forventning at de ville fortryde og hurtigt vende tilbage.

To dage ventede de på hotellet – ingenting skete. Så tog han selv kontakt igen, men intet var til forhandling. Prisen blev som forlangt og Poul Haller rejste hjem til Danmark med en underskrevet aftale om køb af den første container. Det har han aldrig fortrudt.

Købmand og sælger og købmand igen

Poul Haller er født i Århus, men kom som ét-årig til Middelfart. Her havde hans far,Nick Haller, først købmandsbutik og mejeriudslag på Brovejen, og senere købmandsbutik på Assensvej i Skrillinge.

Den unge Poul skulle også være købmand og kom i lære hos Børge Larsen i Assens. Efter lærepladsen blev han sælger af køkkenartikler og solgte lige så meget, som de øvrige seks i salgsgruppen gjorde tilsammen.

Så blev han købmand igen og afdelingsleder i Føtex på Vesterbro i Odense. Derfra tilbage til Middelfart hvor han i 1983 købte sin fars butik i Skrillinge. Det var knapt så lukrativt med en hård konkurrence fra de mange nye supermarkeder, så i 1988 solgte han butikken og blev vinsælger hos Taster Wine.

Det med vin gav mening – her gik forbrugskurven kun én vej – op, og fra 1993 blev han direktør i sit eget Haller Vine A/S.

Poul Haller 1
Poul Haller på sit kontor i Middelfart foran et lille udvalg af de vine han importerer. Man kan som han siger: “diskutere smag og behag, for det er individuelt. Men man kan ikke diskutere kvaliteten”.

I dag omsætter Haller årligt for mere end 50 millioner kroner og  chefen er med  en 70-timers arbejdsuge stadig 100% på, for som han siger: ”Vin handler om troværdighed, har du ikke den, finder dine kunder hurtigt en ny leverandør. Rigtig mange af vores kunder har handlet med os i alle årene”.

Valutaens betydning

Udover vinkæden ”Vin&Vin” leverer Haller Vine til flere supermarkedskæder og specialhandlen. ”Vi er kendt for vores kvalitet og eksklusiviteter: 450 forskellige vine, 55% europæiske, og 45% fra den ny verden. For fem år siden var den nye verden dominerende med 70%, uddyber Paul Haller og forudser at andelen af europæisk vin vil stige yderligere med Frankrig og Portugal i front.

Det er, forklarer han, delvis på grund af en styrket US dollar, en stigning på 25% betyder et højere prisniveau for vine fra USA, Chile, Argentina og Mexico. ”Den magiske barriere for et vinsalg er 100 kroner, så hvis en flaske med den svagere dollar koster 98 kroner vil den med den stærkere dollar komme op på 110 kroner, og salget falder øjeblikkelig med 85% ”. Den er den kalkulation Haller må forklare sine producenter der handler i US dollar.

Vin&Vin

Sammen med Freddy Kofoed åbnede Paul Haller den første ”Vin&Vin” butik i 2009, med et Cash & Carry koncept hvor alt sælges kassevis – á seks flasker. Nu tæller kæden 10 butikker i Vejle, Marielyst, Viborg, Silkeborg, Esbjerg, Greve, Haderslev, Aalborg, Aarhus og Middelfart med et stadig stigende salg i prisniveauet 60-100 kr.