Del, , Google Plus, Pinterest,

Udskriv

Fra sektionen:

FORSTÅ DIN VIN

En visuel guide til vinens verden

”Holder du af at nyde et godt glas? Kan du nikke genkendende til udtrykket: Livet er for kort til at drikke dårlig vin? Og kunne du tænke dig at vide lidt mere om vin i almindelighed? Så er denne bog med ekspertråd og tips til den gode vin lige noget for dig”.

WineFolly_187x232_COVER_A2.indd
Forfatter: Madeline Puckette og Justin Hammack. Omfang: 248 sider. Forlag: Politikens Forlag. Vejl. pris: 250,00 kr.

Sådan indleder forlaget sin omtale af en ny, visuel guide, hvis intention er at give overskuelig formidling af basal viden om vin. Løser bogen så denne opgave?

Lad os starte med bogens gennemgang af ni forskellige stilarter: mousserende vine, lette hvidvine, fyldige hvidvine, aromatiske hvidvine, rosévine, lette rødvine, middelfyldige rødvine, fyldige rødvine og dessertvine. Et langt stykke af vejen giver denne opdeling god mening og skaber en overskuelig baggrund for omtale af de enkelte vintyper i almindelighed og en lang række druesorter i særdeleshed. Afsnittet om dessertvine er opdelt i Madeira, Marsala, Portvin, Sauternes og Co., Sherry og Vin Santo, mens fx de lette rødvine repræsenteres af druesorterne Gamay og Pinot Noir.

Hver vintype og druesort er omtalt på et opslag, der informerer om duft- og smagsprofil med let overskuelig grafik sammen med råd om serveringstemperatur, lagringspotentiale og kommentarer om regionale forskelle og stilarter.

Opslaget om Barbera handler fx dels om forskelle mellem Barbera fra henholdsvis Piemonte og Argentina og Californien, dels om forskelle mellem fadlagret og ikke-fadlagret Barbera. Nogle af forfatternes valg kan undre, som fx at Pinot Gris er taget med blandt de lette hvidvine (og ikke Pinot Blanc), ligesom en placering af Nebbiolo som fyldig rødvin (mens Negroamaro er middelfyldig) er forvirrende. Men alt i alt er dette afsnit godt skrevet og elegant illustreret, og informationerne på disse sider vil generelt være let læste og fuldt ud tilstrækkelige for det store flertal af danske vindrikkere.

I afsnittet om vinregioner kniber det mere at forene grafik og tekst til en nyttig og dækkende information. Mange detaljer vil være overflødige for den ikke specielt interesserede læser, som nemt og hurtigt vil kunne finde lignende oplysninger på nettet, mens tekst og billeder ikke rækker til behovet hos folk, der går meget op i vin og har brug for mere nørdet information fx fra større værker om de enkelte vinregioner.

Mange beskrivelser af de enkelte vintyper bærer præg af den amerikanske originaltekst i en grad, der lader læseren noget i stikken. Hvordan skal man fx forstå ”lemon curd” i beskrivelsen af Chardonnay fra Côte d’Or, og hvad med ”kandiseret hibiscus” i duften af Pinot Noir fra samme område? Der er mere end rigeligt af den slags eksotiske duft- og smagsudtryk, som tjener mere til at styrke forfatternes ry blandt kolleger end til at være den almindelige læser til nytte. Men indrømmet: vil man gerne se, hvor i verden ”Rattlesnake Hills” er placeret, er kortet over USA Nordvest nemt at overskue. Problemet er blot, at man på forhånd skal vide, hvor man skal lede, for bogen har ikke et register over de enkelte stednavne.

I bogens første fakta-afsnit er der flere fejl og misforståelser. Således vil oplysningen på side 6 om at en standard 750 ml vinflaske indeholder 5 genstande nok overraske Sundhedsstyrelsen. Med vore dages alkoholstyrker vil en flaske rødvin oftest rumme 6-7 genstande.

Det er også svært at blive klog på sammenstillingen af sødmeniveau og restsukker. Andre fejl betyder mindre for bogens værd som informationskilde. Det er fx overraskende læsning, at ”alkohol er aromaernes transportmiddel fra vinens overflade til din næse…”  Mener forfatterne virkelig, at et glas alkoholfri appelsinsaft er uden aroma? Det er også overraskende at læse, at tunge frugtaromaer (hvordan vejes de?) fanges bedst ved glassets nedre kant, mens de lettere blomsteraromaer skal duftes ved glassets øvre kant. Hvis det er korrekt, har denne anmelder lært noget nyt, hvilket jo også er meningen med at læse en bog, men der er ingen kilder til det lidt mystiske råd, som dog heller ikke er relevant for de fleste i målgruppen af læsere.

Listen over fejl er længere endnu, men gør det ”Forstå din vin” til en dårlig vinbog, som livet er for kort til at læse? Nej, specielt ikke for vindrikkeren med en voksende interesse for, hvad han eller hun har i glasset. Kapitlet om håndtering af vinen samt bogens 130 sider om vintyper er rigeligt de 250 kr. værd, som bogen koster. Det svarer til prisen på 2-3 flasker god vin, og med bogen ved hånden kan købet af de følgende flasker ske på et mere oplyst grundlag, og vinen kan ydes fuld retfærdighed takket være rådene om den rette servering.