Del, , Google Plus, Pinterest,

Udskriv

Fra sektionen:

Vingigant på 10 år

- kendt af få, men drikkes af mange 

Danmark er landet med de 1000 vinimportører, men 3-4 importører sidder på over 80% af vinmarkedet. Den mindst kendte af disse er Globus Wine i Brøndby, der i et godt år leverer 45 millioner liter – det vil sige godt 8 liter til hver eneste dansker, ung som gammel. På 10 år er Globus Wine blevet det største tapperi, ikke kun i Danmark, men i Skandinavien.

I 2006 mødtes tre erfarne vinfolk i et hus i Bregnerød nord for København. Det var Henning Andersen med over 30 år i vinbranchen (herover til venstre), Nicholas Hammeken, vinkyper med over 20 års arbejde med vin i Danmark og Spanien (herover til højre) og Uwe Petersen med godt 20 års erfaring især med grænsehandel. Alle kom fra Taster Wine, der den dag i dag ligger skråt over for Globus Wine i Brøndby nær København.

I 2006 var bag-in-box markedet blot 5% af det danske vinmarked. Men de tre herrer troede på at det ville stige og investerede i det mest moderne anlæg til tapning af boxe. De fik kontrakt på levering af boxe til Coop og Dansk Supermarked (Føtex, Bilka, Netto), og siden også til bl.a. Dagrofa og Rema 1000/SevenEleven.

Ikke direkte salg

Men ikke én flaske sælges af Globus direkte til forbrugeren – deres kunder er grossisterne. En lille, men stadig stigende del af omsætningen går til vinhandlere som  Sigurd Müller, Østjysk Vinforsyning, Excellent, Kjær & Sommerfeldt, Theis Vine, Brdr. D og andre. I 2016 var omsætningen tæt på 400 millioner kroner, hvad der sikrer Globus Wine en plads blandt de 3-4 største i Danmark.

I 10 år har Globus tappet for Coop, bl.a. Spier fra Sydafrika på både flaske og karton. Globus Wine tapper godt 10 millioner bag-in-boxes hvert år.

Blandt de vine Globus tapper:

SYDAFRIKA: Spier, Savanha (til Coop), Mulderbosch, Eagle Crest, Robertson og ikke mindst Ankerbaai, som sælges af Dansk Supermarked, men et mærke specielt skabt af Globus.

ARGENTINA: Catena, Argento, Alamos, Chakana, og fra kooperativet la Riojana: La Riojana, Ecologica, Florentina.

ITALIEN: mest vine fra Puglia, ofte i Ripasso-stilen: Doppio Passo, Cantine Due Palme, Casa Vinironia.

SPANIEN: Girasol og andre vine, bl.a. fra Hammekens eget firma, Hammeken Cellars.

CHILE: Falernia.

NEW ZEALAND: Two Tracks og The Crossing.

AUSTRALIEN: Nugan (for Meny).

Vil vokse endnu mere

I firmaet arbejder i dag 70 personer fordelt på Brøndby, Greve og den tyske grænse, Padborg i Danmark og Harrislee i Tyskland. For nylig kom det norske investeringsselskab CREDO Partners med en stor kapitalindsprøjtning og overtog 51% af aktierne i Globus Wine A/S. Henning Andersen og Nicholas Hammeken og de andre partnere bevarer 49% af aktierne og skal bestemt ikke til at slappe af: ”Målet er at strømline Globus til fremtiden. I dag bruger vi alt for meget tid på administration og ikke nok på salg”, siger Henning Andersen. ”Målet er at øge værdien af firmaets vine og finde de nicher, hvor vi skal finde vore næste storsælgere”.

Henning Andersen, administrerende direktør siden starten, begyndte sin karriere i Vinstokken i Bagsværd. Han tog en HA, men arbejdede også på lageret hos Taster Wine, før han blev hentet op på kontoret, lige under ejerne, Fritz og Ole Paustian. Nicholas Hammeken kommer også fra Taster Wine, hvor han er uddannet vinkyper. Han arbejdede 15 år i udlandet, mest i Spanien – og taler derfor flydende spansk, men også i England (for Oddbins), Tyskland (MoselLand), i Bourgogne (Villamont, en del af Schenk-gruppen) og Bordeaux (på Lestage-Simon sammen med Merete Løwig-Larsen).

Uwe Petersen er den tredie stifter. Han har hele livet boet i grænselandet, hvor han i mange år solgte vin fra Taster Wine. Siden 2006 er det Globus’ vine, han sælger her, som leder af Globus Wine GmbH. I løbet af de sidste par år er to øvrige medarbejdere også blevet partnere – Lars Rasmussen, direktør for salg og marketing, og Steen Hansen (CFO).

Nabolandene ligner ikke Danmark

I 2018 vil Globus samle kontorer og tappelokaler i et 16.000 kv.m. lager i Køge. Der er store planer – også om ekspansion til vore nabolande. ”Vi leverer masser af vin til Norge og Sverige, men det er lønarbejde for de store firmaer i disse lande”, siger Henning Andersen. ”Sverige og Norge er meget anderledes end det danske marked. Endnu har intet dansk firma for alvor fået salg i Norge og Sverige. Landene har monopol, men selvom man er kommet gennem monopolets nåleøje og fået en vin på listen, er der ingen garanti for salg”, supplerer Nicholas Hammeken. ”Udvalget er enormt, 7000-8000 vine, mens et typisk dansk supermarked har 400-500 vine. Skal man have kunderne til at købe din vin, er det ikke nok med en kvalitet, som kunden kan lide (kommerciel vin, ofte med vis restsødme), man skal også have den rette præsentation, så kunderne får øje på vinen” – og han viser en box, hvor teksten er graveret i kartonen: ”Denne indpakning koster 5 kr i sig selv, 3-4 gange mere end en kartonet til en typisk dansk box.”

Ankerbaai fra Sydafrika. En vin til ret lav pris, som i udseende kan virke ganske dyr med sin detaljerede etiketter og tunge flaske.

Etiketter designet i Spanien

Globus’ udstyr skiller sig på mange måder ud fra den typiske supermarkedsetiket – med Ankerbaai som et godt eksempel. ”Alle vores etiketter er designet i Spanien”, siger Nicholas Hammeken, der er Globus Wines spanske specialist. ”Vi samarbejder med et designcenter i Yecla ved Murcía, hvor vi har en medarbejder, som kun arbejder for os. Der var engang, hvor spanske vinetiketter var noget gammeldags, men der er en ny generation af designere, som kan noget helt specielt”.

”Men design er ikke nok. Vi skal også have hver etiket og flaske til at fortælle en historie, som kunden skal kunne lide, så han eller hun køber vinen”. Bl.a. derfor gør firmaet meget ud af bagetiketterne, som ofte er forsynet med foto af vinmageren eller ejeren…

Mener danske tapninger er i top

Globus Wine er om nogen specialist i bag-in-box, hvor de totalt dominerer markedet i Danmark foruden at være storleverandør til Sverige og Norge. Men de tapper også masser på almindelige glasflasker i Peter Mertes’ tapperi, som de overtog i 2011, både med skruelåg og prop. ”Der er stor forskel på at tappe i box og på flaske”, siger Henning Andersen. ”Boxen er kun beskyttet af tynd plastfolie, så den kræver ekstrem omhu ved aftapningen. Vi lægger vægt på at have tapningen fordelt på to rum, så vin er i ét rum og resten af arbejdet er adskilt i et andet rum. Det skal være helt sterilt”.

 Jeg synes ofte, jeg har smagt stor forskel på vin i box og på glasflaske. Det er mit indtryk, at vinen i box får en hårdere filtrering end vin på glas. Er det rigtigt? – ”Ikke hos os. Men boxen kræver ekstrem omhu for at kunne holde sig”.

 Hvad med svovlindholdet. Er det ikke højere i box-vinen? –  ”Fra vingården har vinen fået noget svovl, men i vores kældre får vinen ikke nødvendigvis mere svovl. Den smalle hals i en glasflaske har kun en lille overflade, og glasset i sig selv beskytter også vinen. I en plastpose er overfladen meget større, så vinen kræver mere beskyttelse. Netop derfor er tapningen ekstrem vigtig. Men hos os er det frie svovlindhold – den aktive del af svovlen – næppe højere end de vine, vi tapper på flaske”.

 Er det ikke dyrere at tappe i Danmark end i f.eks. Spanien eller Sydafrika? – ”Der er en lille fordel, da man kan spare emballageafgiften”, siger Henning Andersen. ”Men supermarkederne lægger også stor vægt på tryghed for levering og ensartet kvalitet”, og uddyber: ”Vores kunder vil have tryghed og sikkerhed for levering. Når de selv køber i vinlandet, skal de ofte bestille store mængder, som kræver plads og kapital, og kan ikke være helt sikre på nøjagtig dato for levering. Hos os kan de bestille fra dag-til-dag og således spare tid og plads, det giver dem den bedste logistik. Det kan være det koster lidt, men der er fordele ved det”.

I gamle dage var vine solgt i Danmark ofte ret søde – i stil med Palanca og ”Den med Tyren”. Har det ændret sig? – ”Vinene er i dag generelt mere tørre. Men tag ikke fejl – de mest solgte vine har ofte en lille restsødme, det er bl.a. derfor, at ripasso og lignende vine er så populære. De kan være tørre, men har ofte godt 10 g restsukker”, siger Nicholas Hammeken. ”Det er ikke nødvendigvis de vine, vi selv foretrækker, men markedet bestemmer. Vores mål er at bevare vinens friskhed og frugt, så godt som muligt. Og det er vi rigtig gode til.”