Del, , Google Plus, Pinterest,

Udskriv

Fra sektionen:

Hvad drikker danskerne?

77% mere champagne og 20% mindre rødvin

Ifølge tal fra Danmarks Statistik er vores forbrug af rødvin, fra 2006 til 2015, faldet med 20%, mens hvidvinen er steget med 10%, de mousserende vine med 57%, og Champagne, med intet mindre end 77%. Ganske markante ændringer i vores drikkevaner. Gælder det så også, hvor vi køber vores vin?

I 2006 solgte Coop, Dansk Supermarked og Dagrofa 80% af al vin på det danske marked. I dag, 10 år senere, er deres markedsandel steget yderligere til 83% med kun 17% til fordeling blandt de mange øvrige aktører i restaurantbranchen og specialhandlen. Men antallet af dem har betydning. Danmark er det land i verden der har flest vinimportører per indbygger og det har skabt en mangfoldighed af vine, der næppe overgås at noget andet land i verden.

Blandt supermarkedskæderne er COOP klart størst med 1.995 butikker, og en markedsandel der har taget et stort hop fra 40% i 2006 til næsten 50% i dag.

Italiensk vin er populær i alle priskategorier og har nu seks år i træk toppet listen over danskernes foretrukne vinvalg med 21% i den senest tilgængelige statistik fra 2015.

I 2006 lå fransk vin på førstepladsen med en markedsandel på 20,8%, men de foregående års faldende tendens er fortsat, og fransk vins markedsandel er nu på et 12-procents lavpunkt. Australien har i samme periode også oplevet en markant nedgang i deres markedsandel. Fra 10,6% i 2006 til 7% i 2015. Chilenerne har i hele perioden haft en pæn stor mængde hyldeplads. I 2006 med 12,9% mod 14% i 2016.

En anden stor ændring i forbruget har været en stor stigning i salget af bag-in-box vin, fra 5% i 2006 til 35% i 2016. Een af forklaringerne på, at der stadig importeres en meget stor mængde bulkvin, det vil sige vin der tappes på flaske i Danmark. Hele 44% af den totale import på 176,6 mio liter i 2015.

Danskerne betaler naturligvis også skat af hver flaske vin de køber, og den er det sidste årti steget med 87%. Fra 4,61 kr (0.75 cl) i 2006 til 8,61 kr i 2016. En stigning der ifølge den danske vinbranche har fået flere danskere til at krydse grænsen, hvor den tyske pris yderligere får medvind med 19% i moms mod danskernes 25%. VSOD – Vin og Spiritus Organisationen i Danmark anslår i deres seneste rapport, at grænsehandelen er steget med 25%.

Ingen har tal på hvor meget der handles på nettet, men alle taler om en klart stigende tendens i hele perioden og at den opadgående kurve vil fortsætte nu hvor de store supermarkedskæder for alvor er begyndt at satse på webhandel.

En stigning i salget af økologisk vin og vin nature er også en markant tendens i perioden, ikke mindst anført af Skandinaviens største vin nature importør Rosforth & Rosforth, og hans kollegaer Krone Vin og Lieu-Dit.

Det nye nordiske køkkens store internationale succes har skabt et unikt gastronomisk iværksætter-miljø i Danmark, ikke mindst i København. En ny og mere Mediterranean livsstil har vundet indpasanført af den såkaldte Millennial-generation, der er villige til at betale for en god flaske vin,og i langt højere grad end deres forældre prioriterer, at bruge penge på restaurantbesøg.

Markedsandel opgjort efter land 2015

Italy 21%

Chile 14%

Spain 13%

France 12%

South Africa 11%

Australia 7%

Germany 6%

Argentina 4%

 

Markedsandel opgjort efter land 2006

France 20,8%

Italy 14,9%

Chile 12,9%

Spain 12,8%

Australia 10,6%

Germany  6,2%

South Africa 6%

Argentina 4,5%

Kilde: Dansk Erhverv og VSOD baseret på data fra Danmarks Statistik.