Del, , Google Plus, Pinterest,

Udskriv

Fra sektionen:

Hvad bestemmer dit valg af vin?

De fleste vinelskere har ikke kun stor fornøjelse af at drikke vinen men nyder også jagten på den næste gode flaske. Reklamer, vinanmeldelser og gode tips fra familie og venner kan tjene som inspiration til de gode køb, men hvilke faktorer spiller den største rolle for vinelskerens valg af vin? Spørgsmålet er inspireret af Theis Vines lancering af tre roséhuse fra Provence Rosé Group: Chateau de Bertrands, Chateau Saint Roux og Ultimate Provence. Dem vender vi tilbage til.

Pris, points og stjerner

For de fleste spiller prisen en stor ─ og for mange en afgørende ─ rolle. Det handler ikke kun om, hvad man har råd til, men også i høj grad om forholdet mellem pris og kvalitet. God kvalitet til få penge stimulerer købelysten og den særligt danske appetit på at gøre en god handel. Men på samme måde som en stjernevin til over tusind kroner aldrig kan være god til prisen, kan en dårlig vin til 20 kroner være for dyr. Et gammelt ord siger at man får, hvad man betaler for. Det har der altid været noget om, men ny forskning tyder på, at prisen endda spiller en rolle for vores nydelse af vinen. Den dyre vin må da smage bedst – eller hvad? Og jo, det gør den, viser resultaterne af et forsøg med 20 unge kvinder og mænd, der skulle bedømme fem forskellige Cabernet Sauvignon vine i forskellige prislejer under en samtidig fMRI-hjernescanning. Deltagerne fik ikke fortalt, at to af vinene blev præsenteret to gange med vidt forskellige priser. Det faktiske program så sådan ud: $5 vin (vin nr. 1); $10 vin (vin nr. 2); $35 vin (vin nr. 3); $45 vin (vin nr. 1); og $90 vin (vin nr. 2). De studerende kunne bedst lide den dyre udgave af både vin nr. 1 og vin nr. 2, hvilket blev bekræftet af fMRI-scanningen. De ”dyre” udgaver af vin nr. 1 og 2 gav mere intensiv og længere varende aktivitet i pandelappens center for nydelse end de ”billige” udgaver af samme to vine. Den vin, de unge bedst kunne lide, var $10-vinen med $90-prisskilt, og fMRI-scanningen dokumenterede, at der var tale om en reelt forhøjet lystfølelse i hjernen. Din hjerne kan bedst lide den dyre vin.

Bæredygtighed og økologi

At en vin er fremstillet på en bæredygtig måde efter økologiske principper er en vigtig faktor for stadig flere vinkøbere. Og heldigvis er den tid forbi, hvor man drak middelmådig økovin af hensyn til klodens tilstand. Vinbønder, der vover pelsen og lægger om til økologisk/biodynamisk drift ─ og dermed kan se frem til flere arbejdstimer i marken og øget risiko for at druerne angribes af råd og svamp ─ er ofte ildsjæle med et stærkt engagement og et stort talent for at lave vin, hvilket i sidste ende afspejler sig i kvaliteten af deres vin. Økologien er vokset fra sine børnesygdomme og laver nu vine, der kan måle sig med de bedste på markedet. Efter en gennemgang af 74.148 anmeldelser af californiske vine kunne amerikanske forskere konstaterede, at økologiske rødvine scorede 3-5 points mere end konventionelt producerede vine i tre vinmagasiner: Wine Advocate, Wine Spectator og Wine Enthusiast. På den amerikanske 100 points-skala vil et plus på fx 4 points løfte en vin fra ”meget god” (88 points) op til ”enestående” (92 points).

Et attraktivt design

Gode historier og et attraktivt design af etiket og vinflaske kan være med til at fremme salget. Som regel har kunden ikke mulighed for at smage på vinen inden købet. Det betyder at ydre markører for kvalitet som flaskedesign, etiket og varemærke spiller en rolle for valget af flaske. Det første synsindtryk kan afgøre sagen, og et forsøg med franske vineksperter viste, at blot nogle få dråber smagsneutral, rød farve i et glas hvidvin var nok til at overbevise dem om, at de nu havde en rødvin i glasset. Vineksperternes næser og smagsløg havde med andre ord rettet ind efter øjnenes besked til hjernen. Resultater fra lignende studier har bekræftet synsindtrykkets dominerende indflydelse: Informationer fra lugte- og smagssans til hjernen er 20 gange mindre vigtige og 10 gange langsommere end signalet, der kommer fra øjnene. Et forsøg med smagning af champagne viste, at deltagerne var parat til at betale mere for vinen hvis de kunne se en flot flaske med iøjefaldende etiket mens de smagte på vinen, end hvis de bare smagte champagnen blindt. Flaskens form, størrelse og farve har betydning, og i et studie med 150 spanske vinkøbere var der en positiv sammenhæng mellem flaskens vægt og vurderingen af vinens kvalitet og pris: Jo tungere flaske, desto højere prisestimat.

Tre forskellige rosévine

Tilbage til Theis Vines tre roséhuse med introduktion, pris og smagekommentarer:

Chateau de Bertrands: Klassisk rosé (fra Provences kronjuvel Cannet-des-Maures) med hensyn til flaskeform, etiket og vintype. Lys løgskal farve; forførende duftpalet af hindbær, jordbær og passionsfrugt; i munden kompleks, let krydret smag af røde bær med en præcis syre. Vin med appel til den kvalitetsbevidste kender af Provence rosévin. 179,95 v/fl. – 159,95 v/12 fl.

Chateau Saint Roux Le Pigeonnier: Økologisk Provence-rosé fra Saint Rouxs særlige vingård, der desuden driver økologisk landbrug med hjemmelavede gedeoste. Sart rosa; rig duft af hindbær, kirsebær og et strejf af garrigue; lækker smagsfylde med toner af røde bær og mineralitet med god længde og en fin syre. Elegant Provence rosé der vil kæle for smagsløgene hos den miljøbevidste forbruger. 169,95 v/1 fl. – 149,95 v/12 fl.

Ultimate Provence: Traditionel Provence-kvalitet med innovativt, urbant design. Løgskal farve; blomstrende duft af hindbær; ganske kraftig smag af moreller, hindbær og krydderier med flot struktur og veldoseret syre. Iøjnefaldende flaskedesign med et indhold, der giver feinsmeck for skillingen. 199,95 v/1 fl. –  179,95 v/12 fl.