Del, , Google Plus, Pinterest,

Udskriv

Fra sektionen:

Château Ausone

Skønhed, magi og mystik – ét af verdens vidundere

Ingen vin i Bordeaux er så imponerende i en ny årgang smagt direkte fra fad som Château Ausone. Hvad Château Cheval Blanc har i finesse og ynde, har Ausone i styrke og koncentration parret med en uhørt elegance. Begge vine skiller sig ud fra de andre vine i Saint-Émilion, begge vine udtrykker det fantastiske terroir fortolket på den smukkeste måde. For mig eksisterer der stadig kun to Premiers Grands Crus Classés i kategori A, og det er Château Cheval Blanc og Château Ausone.

Skulle jeg vælge mine to favoritvine blandt alle verdens bedste rødvine ville mit valg falde på Domaine Romanée-Conti (DRC) og Château Ausone. Der er noget magisk over begge ejendomme og i lige så høj grad noget magisk over personerne bag. Ydmyge, stolte, jordnære og samtidig med noget aristokratisk og noget meget nobelt – ædeltnobelt. Et møde med dem og man fornemmer, at deres vine ikke tilhører dem, men snarere historien. De er her for at varetage denne historie. For Domaine Romanée-Conti cluniacenserne og benediktinerne. For Château Ausone fra historien om den berømte romerske digter Ausonius, til anlæggelsen af de mange terrasser, der rejser sig som en romersk arena. I 1996 blev Aubert de Vilaine (DRC) valgt som årets vinbonde i Vinbladet, i 2002 var det Alain Vauthier fra Ausone.

I 2002 blev Alain Vauthier valgt som årets vinbonde i Vinbladet

Den tidlige historie

Ingen ved med sikkerhed om det Ausone vi kender i dag, var den oprindelige Lucaniac-villa, der tilhørte den berømte romerske digter Ausonius. Men man har fundet arkæologiske rester af en gammel romersk villa kendt som “La Villa du Palat.” Casteau Dauzone, Château Dosone, Château Ausone – tre navne, der alle refererer til den romerske digter. Man ved, at der har været dyrket vinstokke her siden romertiden, 2.000 år med forarbejdning af Roc Blancan – den hvide klippe, der århundrede efter århundrede blev omformeret til den lidt over 7 hektar store vinmark, der rejser sig op fra Château la Gaffelière. Et enormt bygningsarbejde, et nærmest uoverskueligt antal af mandetimer, skabt med det formål at kunne producere den bedste vin.

Château Ausone har siden 1300-tallet kun været ejet af tre familier: Lescours fra det 13. til det 16. århundrede, efterfulgt af Jacques de Lescure og hans arvinger i det 17. århundrede. Familien Vauthier overtog ejendommen i 1690. Alain Vauthier og hans datter Pauline Vauthier er direkte efterkommere af ejerne fra det 17. århundrede.

Skilsmissen

Château Ausone var tidligere ejet af nu afdøde Mme Dubois-Challon, enke efter Edouard Dubois-Challon, og Alain Vauthier, gift med Edouard’s datter Cécille. Det var ikke en særlig god cocktail, og uoverensstemmelserne blev forstærket af slottets tekniske direktør, Pascal Delbeck, der havde en helt anden filosofi end Alain Vauthier. Pascal Delbeck lavede gode vine, men Château Ausone savnede i 1970erne og 1980erne koncentration.

Jeg husker 1970 som god, men ikke overbevisende i en blindsmagning jeg lavede i begyndelsen af 1980erne med alle Premiers Grands Crus Classés slottene. Årgang 1982 var en stor vin, sidst drukket for 6 måneder siden, men det var jo også en årgang, der nærmest ”lavede sig selv” og hvor hele høsten indgik i den endelige vin. Årgang 1983, som en ven, Johan Magnusson (Magnusson Fine Wine) serverede for mig i Stockholm i 2020, var stadig i live, men magien var der ikke.

Enden på uoverensstemmelserne mellem Pascal Delbeck og Alain Vauthier blev, at Alain Vauthier købte Mme Dubois-Challons andel på 50% og siden har han enerådigt kunnet bestemme på slottet. Med Alain Vauthier ved roret fik Château Ausone i 1990erne en helt anden koncentration. Der blev nu selekteret mellem første og andenvin og tilgangen i vinmarken blev også en helt anden.

Årgang 1996 var lidt skæv, måske problemer med proppen? Årgang 1997 og 1998 var flotte, men savnede den sidste præcision, den sidste elegance. Gad vist hvordan årgangene smager i dag, som unge slørede koncentrationen og de meget modne bær vinens karakter og mineralske tone. Siden er det den kun gået fremad. Der er ingen vin som jeg, under en primeursmagning, har givet 100 point så mange gange. Årgangene er selvfølgelig forskellige, men stadig med den samme karakter, den samme sitrende energi, der udspringer fra vinmarkens terror.

Alain Vauthier med datteren Pauline Vauthier, der i dag er den daglige leder

Magi – vær varsom

Magi og mystik – at kunne indfange det på flaske, har været Alain Vauthiers mål. Magien udspringer i vinmarken og bliver forstærket af selve slottet, der som på en bryllupskage står som en skulptur på toppen af vinmarken med alle dens terrasser. Et bygningsværk fra flere epoker, forskellige århundrede, der nu er fuldstændig renoveret, fra ”top til tå”. En renovation som kun en mand som Alain Vauthier kan mestre.

Der ligger stadig en lille ruin ved indgangen til venstre mod slottet. En lille bygningskran stod der, ved ruinen igennem mange år. ”Her skal du bo når du er i området” – sagde Alain til mig. Ruinen er der stadig men kranen er væk, det giver ikke meget håb og dog. Netop det ikke at gøre noget færdigt, blot fordi det skal være færdigt, er den magi som Alain Vauthier har tilført Château Ausone. At kunne lytte – ruiner og mure taler, ikke højt, men de taler, og de fortæller dig ”at hastværk er lastværk” – dét du ikke når i dag, når næste generation i morgen.

Château Ausone

Limstensplateau og kælder

Vinmarkerne ligger i et perfekt leje med stejle skråninger, der vender mod syd-sydøst. Vinstokkene er meget gamle og ydelsen derfor helt naturligt lav. Med kun 7 hektar vinmarker er det utroligt at se, hvordan Alain Vauthier og nu hans datter Pauline, netop på grund af størrelsen, har kunnet arbejde på at optimere forholdene yderligere. Plantetætheden er meget tæt, 10.000 – 12.000 vinstokke per hektar, fordelt på 55% Cabernet Franc, 40% Merlot, 4 % Cabernet Sauvignon og 1 % Petit Verdot. Vinen lagrer på 80-100% nye fade og gennemgår den malolaktiske gæring på fad.

Man udskifter langsomt vinstokkene. Cabernet Franc, Bordeaux’ elegante lady, finder også indpas her og undergrunden af limsten passer perfekt til druen. De gamle stenbrud, tidligere i tre forskellige niveauer, er blevet renoveret, kælderen har en konstant temperatur der giver optimale betingelser for lagringen af vinen. 12 grader året rundt og en luftfugtighed på 90-95 procent, den helt perfekte lagring af vinen på fad er også en del af forklaringen på vinens energi.

Indgangen til Château Ausones magiske kældre

Mystik – rør mig ej og rør mig dog

Mystikken findes i de store katedralske underjordiske kældre og i det gamle kapel. Det er lykkedes Alain Vauthiers at samle det hele, at få lavet et sammenstik hvor de enkelte elementer forstærker hinanden. At renovere det gamle kapel med de bedste konservatorer fra Frankrig og at bevare lagringen af vinen i de gamle kældre i respekt for historien, den historie han i den grad er en del af i Saint-Emillion.

Alain Vauthier er født i Saint-Émilion, hans familie har boet her gennem mange generationer. Han har gået i skole i Saint-Émilion, han kender hver afkrog af byen og alle kender ham, han er en del af Saint-Émilions stille pulsation, af byens genetiske materiale, i kød og blod.

Jeg har besøgt Château Ausone i over 30 år, hvert år. Nogle gange flere gange per år, nogle gange sammen med Alain, andre gange, ”i det skjulte” for blot at betragte den byggeplads som slottet igennem årtier har været. Jeg har set de store kalkstensblokke blive skåret og hærdet i det fri og observeret hvordan teknikken i genskabelsen af alle murene på terrasserne er blevet bedre og bedre. Fugerne mellem stenene er blevet mindre og mindre, man er, efter 2.000 år nået tilbage til den samme professionalisme, som romerne besad. Præcisionen er blevet overført i vinen. I mark og i kælder. Denne passion af bygninger, af sten, af et sted, er blevet overført på flaske. Ingen furer, ingen sprækker i vinen, der fremstår som et hele, fra første duft, rejsen gennem munden til den lange, elegante, mineralske eftersmag – intens, luftig, blomsteragtig, helt overvældende.

SMAGNING – Chapelle d’Ausone (Ausones andenvin)

Chapelle d’Ausone 2018, Saint-Émilion

Duft mættet med violer og mørke kirsebær, frisk og samtidig moden. Meget elegant, silkeblød, flot struktur og lang, rig eftersmag med smuk frugt (smagt en-primeur). 94-95 

Chapelle d’Ausone 2016, Saint-Émilion

Lukket duft, viol, kirsebær, stor race, næsten blækagtig. Meget fyldig, rig, utrolig tannin, markeret og moden, lang, lang, mineralsk eftersmag mættet med moden frugt (smagt en-primeur). 96-97

Chapelle d’Ausone 2015, Saint-Émilion

Lukket duft, meget elegant, behøver luft. Åbner sig med violer i glasset, forførende duft, går igen i smagen, utrolig silkeblød, utrolig elegante tanniner og lang, lang eftersmag (smagt en-primeur). 95-96

SMAGNING – Château Ausone

Château Ausone 2015, 1. Grand Cru Classé Saint-Émilion

Tid, skal åbne sig, modne, friske bær, mineralsk med viol, fine toner fra fad. Fyldig med stor, stor frugt, der dækker over de smidige tanniner og lang, lang rig eftersmag (smagt en-primeur). 98-100

Château Ausone 2016, 1. Grand Cru Classé Saint-Émilion

Stor, rig, kompleks duft, lakrids, blomst, mineralske undertoner. Meget rig, en eksplosion i munden, meget intens fyldt med nerve. Lang, rig eftersmag der bliver hængende. Hvilken energi (smagt en-primeur og igen i august 2020). 100 

Château Ausone 2017, 1. Grand Cru Classé Saint-Émilion

Dyb duft mættet med brombær og kirsebær, mineralsk, kompleks, mange lag. Meget elegant smag, velouragtig tannin, moden og samtidig frisk med lang, lang, rig eftersmag, luftig og dyb på samme tid (smagt en-primeur). 98-100 

Château Ausone 2018, 1. Grand Cru Classé Saint-Émilion

Let lukket duft, ulmende frugt, let krydret og mineralsk, utrolig renhed med smukke, røde, friske, modne bær og lang, rig eftersmag. I en lukket fase (smagt en-primeur). 98-100