Del, , Google Plus, Pinterest,

Udskriv

Fra sektionen:

Victoria Vine

Nogle få vinfirmaer er mere en person end en konkret forretning, og det er tit her, man finder de mest spændende vine. Kunderne forholder sig mere til mennesket bag vinhandleren end til til forretningens fysiske rammer og til vinene. Dette tillidsforhold har skabt flere strålende vinhandler i Danmark og gør det den dag i dag. Men hvad sker der, når kernepersonen en skønne dag stopper og andre kræfter skal tage over? Kan og vil de nye indehavere videreføre det personlige koncept, eller vil man gå helt andre veje?

En perfekt aflevering

Først et klokkeklart eksempel på et vellykket generationsskifte: Bichel Vine blev startet af Gunnar Steen Jakobsen, der med udsøgt venlighed, talent og troværdighed skabte en af landets bedste vinhandler. Men vi bliver alle ældre, og Gunnars sidste store problem var, hvordan hans hjertebarn Bichel Vine skulle overleve intakt og stadigt være drevet efter hans særlige kerneværdier, når han en gang besluttede sig til at forlade skuden.

Tricket viste sig at være at finde den helt rette person – i dette tilfælde Lars Bo Henriksen – der skulle føre forretningen videre i samme ånd, og det er i den grad lykkedes. Kort tid efter overdragelsen i 2016 døde Gunnar Steen Jakobsen, men når han fra sin vinhimmel ser ned på Bichel Vine i Hjortshøj, vil han smile veltilfreds, for forretningen kører i bedste velgående efter de gode gamle principper, som han i sin tid stak ud.

Fra Fyn til København

Bichel Vine er ikke den eneste personligt drevne vinvirksomhed, hvor generationsskiftet er i fuld gang. Det fynske Victoria Vine har siden 1986 været en af landets mest respekterede importører af Bourgogne, men Vibeke Frederiksen nåede også dertil, hvor der var behov for at give livsværket videre. Én side af sagen er, at det kan være svært at slippe tøjlerne i sit livsværk, men den anden side af mønten er, at de nye indehavere også har vanskelige opgaver at løse: Hvordan overtager man en forretning, der mere består af personlige værdier end et flaskelager? Hvordan skal man føre denne personfokuserede forretning videre, så sjælen i firmaet bevares, og forretningen alligevel tilføres ny livskraft og dermed evnen til at trives og udvikles?Det er netop den situation, som tre modige mennesker står i her og nu, et lille halvt år efter man overtog Victoria Vine. Kernepersonerne er Nihad Bihorac, Peter Brøndberg og Nana Wad, så der skulle hele tre personer til at erstatte Vibeke Frederiksen. Idéen er nu ikke så tosset, for trioen har hver deres særlige kompetencer: Nihad og Peter er garvede forretningsmænd med indsigt i økonomi, administration og logistik, og Nana har den bredest tænkelige vinbaggrund som sommelier, PR–manager i vinbranchen og vinskribent. Dermed skulle man være dækket ind på alle fronter til at vitalisere det nye Victoria Vine. Der er nok at tage fat på, for alle tre vil gå helhjertet ind i firmaet, så det med tiden kan blive en fuldtidslevevej for de tre partnere.

Det nye Victoria Vine

Victoria Vines særlige niche har været at sælge vine af højeste kvalitet til en række af landets bedste restauranter. Forretningen har derfor kørt uden om det kraftigt overbefolkede lavprissegment i vinverdenen, og den politik vil man videreføre. Kigger man i dag på Victoria Vines sortiment, vil man se, at udvalget udelukkende omfatter flasker over de 100 kroner. Personligt udvalgte vine af høj kvalitet, og det vil fortsat være den filosofi, man baserer vinsortimentet på.

Man overtog hele 18.000 flasker, så der er ganske meget at sælge ud af, før man for alvor skal til at købe ind og dermed forny sortimentet. Heldigvis havde Vibeke Frederiksen sørget for kølige og mørke lagringsbetingelser i kældrene under den fynske herregård Bramstrup, så vinene er i optimal stand. De mange flasker er i dag flyttet til Sjælland, hvor de opbevares under lige så trygge vilkår, så det omfattende vinlager kan sælges uden nogen form for hast.

Strategien for det nye Victoria vine er at omlægge sortimentet langsomt, men konsekvent. Selvfølgelig vil man beholde det succesrige fokus på det klassiske Frankrig med tyngdepunktet i Bourgogne, men især vil man udbygge udvalget af vine fra Italien. Nana Wad har særlig forkærlighed for vinene fra Sicilien og Toscana, hvorfor man kan forvente en solid fremgang i udvalget af disse vine og ikke mindst fra Chianti Classico.

Et papirløst ægteskab

Men nu er alt ikke et spørgsmål om flasker, når man overtager et personligt drevet vinfirma. Det drejer sig i høj grad om værdier og mennesker – både når det gælder kunder og leverandører. Værdisættet har hidtil været hæderlighed, troværdighed og gennemskuelighed i priskalkulationerne, og de kvaliteter går jo aldrig af mode.

Kærnen i de personligt drevne firmaer er gode relationer til vinproducenterne. Men det tager tid at komme ind på livet af de bedste producenter, der ofte er meget kritiske med, hvem de i det hele taget vil handle med. I modsætning til mange andre brancher bruges der i vinverdenen kun få skriftlige leverandørkontrakter. Det hele er bygget på gensidig tillid og personlige relationer, så når der kommer andre indehavere i butikken, må man bruge tid og kræfter på at overbevise vinproducenterne om, at det fortsat er værd at handle med den nye personkreds.

Derfor rejste de ny indehavere til Frankrig på en større tourné, hvor man besøgte de nuværende leverandører sammen med Vibeke Frederiksen. Det skete ikke blot for at præsentere den nye ejergruppe, men lige så meget for at trioen kunne skaffe sig et førstehåndstryk af menneskene bag vinene. Denne personlige vinkel er afgørende for, at man som vinsælger kan forstå vinene og præsentere dem korrekt og engageret.

Gamle og nye kunder

På kundesiden gælder det ikke blot om at holde fast i de gode gamle kunder, men bestemt også om at sikre sig nye. Kundegruppen vil fortsat være restauranter, men i og med at det nye firma har til huse i København og ikke som hidtil i Odense, vil det nu i højere grad være hovedstadens bedste restauranter og vinbarer, der skal opdyrkes. Hele erhvervskundesegment er også oplagt, og i København er der uden tvivl ganske mange firmaer, der gerne vil promovere sig med vingaver af høj kvalitet.

Privatkunder er dog også velkomne hos Victoria Vine, men det sker udelukkende via Nettet, og her har man ofret pænt med ressourcer på at opbygge en informativ og velfungerende webshop. Ydermere arbejder man på at etablere et showroom med tilhørende smagefaciliteter i den centrale København.

Mit gæt er derfor, at privatkunderne vil blive et vigtigere og vigtigere kundesegment, ikke mindst da vinene fortjener et bredere publikum med deres gennemført høje kvalitet, som det vil fremgå af smagningen i denne artikel.

Det bliver spændende at følge Victoria Vine og se, hvordan næste generation løfter den gode arv efter Vibeke Frederiksen. De personligt udvalgte producenter og kvalitetsvine er allerede i sortimentet, så det er mest et spørgsmål om at formidle budskabet om, at Victoria Vine er på vej til at blive genfødt med de autentiske værdier intakte og i endnu stærkere form.

SMAGNING

Meursault 2010 1. Cru, Goutte D’Or Domaine Francois Gaunoux

Delikat og velkrydret duft med fuldt udfoldet modenhed. Citrusfrugt tilsat diskrete skovbundsaromaer. Fornem, kompleks og eksotisk. Cremet, intakt og rank mundfrugt med god syrebalance og solid struktur suppleret af flot mineralitet. Elegant og velbygget Meursault i den ranke og mere kølige stil. Givende og personlig.
93 | 599,00 Victoria Vine 

Saint-Aubin 2015 1. Cru ”Les Murgers Des Dents de Chien” Domaine Philippe Chavy

Grøn frisk frugt med solidt krydderi og udmærket mineralitet. Diskrete trætoner og med god detaljerigdom. Krydret og harmonisk vin med givende frugt og betydelig længde. Charmerende, klassisk og letdrikkelig.
91 | 374,00 Victoria Vine 

Chassagne Montrachet 2014 Philippe Colin

Sprød, elegant ferskenfrugt med autentisk kommune-typicitet. Floral og med kultiveret parfume og herlig delikatesse. Glat, elegant mundfrugt med lidt honningtoner, velafbalanceret tæthed, glimrende syrebalance, fornem harmoni og diskret sødme.
93 | 387,00 Victoria Vine 

Passopisciaro 2009 IGP Etna

Rig, veludviklet og intenst aromatisk frugtnæse med mindelser om Pinot. Diskret tobakskrydderi, modent egetræ, nydelig mineralitet, betydelig detaljerigdom og fin harmoni. I munden elegant og velstruktureret. Moden og detaljerig frugt med både balance, charme og kompleksitet. Etna slår til igen.
94 | 299,00  Victoria Vine 

Marsannay Montchenevoy 2014 Domaine Philippe Charlopin

Feminin, elegant parfumeret bærnæse med dejlig renhed og sprødt, delikat helhedspræg og med nydelig mineralitet. Vellykket og solid tanninstruktur. Kølig, autentisk Pinot-frugt med charmerende bærpræg og dejlig frugtbitterhed. Diskret sødme og udmærket styrke og længde. Tiltalende koldklima-Bourgogne.
91 | 249,00 Victoria Vine 

Tenuta Buon Tempo 2013 P.56 DOCG Brunello di Montalcino

Elegant og gennemkultiveret næse med delikat, aromatisk Sangiovese-frugt og udtalt mineralitet. Sprød, kølig og præcis. Superstruktureret i munden. Rank vin med tæt og flot opbygget frugt. Vellykket områdepræg og nydelig elegance og delikatesse. Charmerende og ambitiøs på samme tid. Fornemt teknisk niveau.
95 | 437,00 Victoria Vine Victoria Vine 

Chianti Classico 2013 DOCG Gran Selezione Capannelle

Mørk, let ristet og kontant mineralsk frugt. Lukket og lovende og med flot dybde, dejlig renhed og stor delikatesse. Seriøs, ambitiøs og meget ung i dag. Imponerende frugtstruktur med fornem tæthed, rank velvalgt tannin og stor dybde. Chianti Classico på højt niveau og med tiden foran sig.
94 | 350,00 Victoria Vine 

Indledningsfoto: Victoria Vines nye ejere Nihad Bihorac, Peter Brøndberg og Nana Wad med Vibeke Frederiksen i midten til venstre.