Del, , Google Plus, Pinterest,

Udskriv

Fra sektionen:

Laudrup Vin & Gastronomi

“Spansk vin. Hvad skal vi med det?”, sagde Per Buhl, leder af Laudrup Vinimport i 2004 på et seminar i Chile og Argentina, som jeg havde fornøjelsen af at tale ved. Men i dag er Laudrup – der netop begyndte med spansk vin- fuld af optimisme for vinene fra Spanien. “Vi har kun set begyndelsen”, siger Per Buhl og fortsætter: “Sønnerne har overtaget vingårdene – og de gamle, indfødte vinstokke – og de gider ikke mere pis med faderen. De er den nye generation, som laver nye, spændende vine på gamle vinstokke”.

I dag udgør vine fra Spanien 30% af Laudrups salg fulgt af Frankrig og USA. Herefter følger en lang række andre lande, især Australien, New Zealand og Sydafrika. Italien er p.t. nr ét i Danmark, men mindre vigtig for Laudrup, mens Chile – for få år siden nummer ét i Danmark – slet ikke er i sortimentet. Til gengæld har man et stærkt sortiment fra lande som Østrig og Tyskland. Spanien er i dag mindre vigtig for firmaet, men firmaet Laudrup sælger alligevel mere spansk vin, end da det hele startede for 25 år siden, med 100% spanske vine og delikatesser. For firmaet er vokset voldsomt.

Mødtes i Pers Buhl vinklub

Michael Laudrups karriere er kendt af enhver, så den gentages ikke her. Efter Brøndby og Italien havde han sine nok bedste fem år i Barcelona fra 1989 til 1994, før turen gik videre til rivalen Real Madrid. Ved en middag hos den danske konsul i Barcelona mødte han Per Buhl, som arbejdede i shippingfirmaet DFDS.

De havde en fælles interesse for vin, og da Per også havde en vinklub, fik den et nyt prominent medlem, Michael Laudrup og hustruen Siw. Den fælles interesse for vin fortsatte i 1992, hvor Per og hustruen Gitte Buhl vendte hjem til Danmark. Laudrup blev i Spanien, men hans interesse for vin havde taget om sig i Spanien, hvor rigtig mange prøvede at få ham til at sælge deres vin i Danmark. En dag sendte Michael Laudrup en palle Muga Rioja til Per: “Kan du sælge den?”. Og i 1993 blev Laudrup Vin og Gastronomi A/S stiftet, ejet 50/50 af Buhl og Laudrup. Målet var at importere nogle af de spanske vine og delikatesser, som de havde lært at sætte pris på i Spanien, men ikke kunne finde i Danmark. “I starten var kunderne venner og bekendte, og for mig var det nærmest et fritidsjob”, siger Per Buhl. Men fra 2001 blev han fuldtidsdirektør i firmaet, hvor Michael Laudrup er passiv partner. De mødes dog 3-4 gange årligt, og laudrup får jævnlige rapporter om firmaet, der i mange år har haft hovedsæde i Mileparken i Skovlunde ved København.

Per Buhl på udebane – her hos 4 Kilos Vinícola s.l. på Mallorca.

Salget går kun én vej – op

Og det er faktisk gået godt. I de første 25 år har der kun været 3 år med underskud – senest 2009 og 10 – hvor ejerne måtte til lommerne for at tilføre ny kapital. Men de seneste 5-6 år har givet pæne overskud, så egenkapitalen er nået op over 5 millioner kroner. Nok stadig spinkelt til en omsætning på 60-70 millioner, der placerer Laudrup Vin blandt de middelstore sammen med Østjysk Vinforsyning og Erik Sørensen Vin. “Men vi regner fortsat med at vokse, typisk 10-15% årligt. Både til eksisterende kunder, men ikke mindst også på vores nye web”, siger Per Buhl. Fra starten var kunderne venner og bekendte, men hurtigt kom restauranterne til. Restauranter – Horeca – tager ca. 40% af vinene fulgt af supermarkeder og forhandlere med 30% (Bilka, Føtex, Meny, Salling, Nemlig.com, vinhandlere mv). De sidste 30% er delt mellem erhvervskunder og private.

Ingen pladderballevin her

Det hele startede med spansk vin, men andre kom hurtigt til. For 15 år siden blev NZ Wine – ejet af Christian Bach, der om nogen kender New Zealand – del af Laudrup Vin, og små 20 vingårde på New Zealand fulgte med. Siden kom Australien til, USA og ikke mindst Argentina, et andet land, hvor Laudrup er en af stjernerne (om end nok lidt mindre kendt end Maradona og Messi!). Og ikke mindst Frankrig, hvorfra Laudrup importerer 150 forskellige vine. Men sortimentet spænder vidt – og omfatter også Sake fra Japan (via europæisk centrallager i Bourgogne) og Madeira fra Justinos Madeira Wines. “Men vigtigst af alt er kvaliteten – vi skal ikke sælge pladderballevin”, siger Per Buhl med en slet skjult reference til solmættede sværvægtere med sødmen slet skjult. “Selv i Spanien kan man finde køligt klima, når man går i højderne. Her kan man finde vine, hvor syren giver vinen friskhed og interesse. Næsten alle vore vine kommer fra små familiebrug, som selv laver og tapper deres vin”. Vin udgør 90% af salget, fulgt af 5% delikatesser (skinker, pølser osv) og 5% spiritus (især Gin, men også Lepanto brandy), hedvin (Sherry, Madeira, Port) og mousserende vin.

Murrieta

“Muga er noget særligt i Rioja i kraft af, at al vinen kommer fra eget domæne. Vi er vokset, men det er Muga også, så det i dag har hele 350 hektar vin”, siger Per Buhl. Herefter fulgte Aratadi med et væld af vine, mange i små mængder. For nogle år siden blev Marqués de Murrieta træt af Coop, som i flere år havde solgt den legendariske Rioja.

Coop solgte til meget lave priser (under 100), så andre importører var meget nølende, da de fik tilbuddet om Murrieta. “Men vi kunne simpelthen ikke sige nej”, siger Per Buhl, selvom kravet fra Murrieta var 50.000 fl/år med støt stigende priser i kraft af, at vinene fra Murrieta bliver stadig bedre. “Og det vidste sig, at vi kunne løfte sådan et brand”, siger Per Buhl stolt.

For nylig fik den hvide topvin, Castillo de Ygay, som første spanske vin 100 point af Parker (årgang 1986). En vin med bemærkelsesværdig friskhed og længde godt 30 år i eg. Pris: 4.500 kr. Den røde Murrieta Reserva 2013 koster 259 kr (men 189 ved 12 fl) en noget højere pris end da Coop solgte vinen, men for Per Buhl retfærdiggjort af bedre kvalitet. 2012 fik 91 point af Parker.

Laudrups sortiment er ekstremt omfattende – her er både store brands som Louis Latour (Bourgogne, overtaget, da Chris Wine gik ned), Silverado fra Napa (ejet af Disney, men det vidste Buhl ikke, da han begyndte med dem) og små vingårde – samt enkelte store firmaer (Borsao og Grandes Vinos y Bodegas fra Spanien, Foley fra Californien), som leverer de gode køb, som ingen importør kan leve uden, hvis han skal handle med restauranter og supermarkeder.

“Men ingen middelmådighed her – alle vinene har kvalitet”, understreger Per Buhl. “Og alle er importeret direkte og aftappet på vingården”.  Slet ikke uvæsentligt – det danske marked er domineret af vine tappet i Danmark -40%-  dvs. 60% er importeret på flaske. Men en ganske stor del er faktisk ikke tappet på vingården – og en stigende del er tappet langt fra vingården. Således er det meste fra Australien  tappet i England, Holland, Tyskland – og Danmark.

Ganske modsat Laudrup, der p.t. har 1350 forskellige vine fra 175 leverandører. “Men vi vil nok konsolidere”, slutter Per Buhl, der mener, at han næste år har reduceret antallet af leverandører – måske 170 – som til gengæld leverer 1.400 vine, lidt flere end i dag.

Laudrup Vin & Gastronomi har både butik og lager i Skovlunde ved København.