Del, , Google Plus, Pinterest,

Udskriv

Fra sektionen:

Kjær & Sommerfeldt 140 år

Kjær & Sommerfeldt, facaden på Gl. Mønt Facade

Det er med et ekko af fortiden, man træder ind ad døren hos Kjær & Sommerfeldt. Her i det indre København, på Gl. Mønt, har kongelige, adelige og nobelpristageren Niels Bohr købt deres Riesling, Bordeaux og Champagne.

Charles Christian Kjær og Wilhelm Ferdinand Sommerfeldt åbnede deres første butik i 1875, og blev allerede 25 år senere udnævnt til Kgl. Hofleverandør. I deres lille fine lommebogskatalog fra 1903 kan man købe en slotsaftappet Château Margaux for 5 kroner, en 1893 Johannisberger for 6 kroner og en 1893 Steinberger Cabinet for 6,50.

I 1970’erne blev de gamle, traditionelle vinfirmaer udkonkurreret af det stadig stigende vinudbud i alle de mange nye supermarkeder. De lukkede eller blev opkøbt. Det skete også med Kjær & Sommerfeldt, der fra 1973 til 2008 var ejet af: Carlsberg (Vingaarden), finske Marli Group, svenske V&S og franske Pernod Ricard. I 2008 blev det igen et privatejet dansk firma. En ny æra kunne begynde.

Bastarden der overlevede

Adm. Direktør Mads Stensgaard, Kjær & Sommerfeldt
Adm. Direktør Mads Stensgaard, der i 2015 kunne fejre et sjældent 140 års jubilæum.

Vinbladet møder Mads Stensgaard på en kold forårsdag ved indgangen til Kjær & Sommerfeldts butik på Gl. Mønt. Han er forpustet, men pulsen falder hurtigt, og vi går igennem butikkens imponerende højloftede rum med vin fra gulv til loft. Vi fortsætter op ad trappen til bagsiden af bygningen, hvor vi træder ind i en helt ny verden. Her er loftshøjden normal, indretningen moderne og computerne talrige. Det er de to verdener, Stensgaard orkestrerer i en symfonisk harmoni. 140 års historie tilført moderne managementteori i en flad organisation, fordi han tror på ansvar og udfordring.

Stensgaard læste finansiering og marketing på Århus Universitet. Det betød, at han forlod sin plads på Rungsteds ishockeyhold, til gengæld fik han tilbuddet om han ikke ville spille på landsholdet. Det gjorde han så i fire år, mens studierne blev færdiggjort. Efter sit første job på en lokal TV-station kom han ved et tilfælde, i 1997, ind i vin- og spiritusbranchen. En anden elitesportsmand, Peter Schaltz, mange gange verdensmester i bridge og direktør for det Carlsberg-ejede Vingaarden, så hans potentiale og ansatte ham som produktansvarlig for Seagram på det danske marked.

I 1999 købte den finske Marli Group Vingaarden, hvor Stensgaard nu var ansvarlig for spiritus-divisionen. To år senere var det på ny skiftedag, og svenske V&S blev den ny ejer af Vingaarden, som i 1973 havde købt Kjær & Sommerfeldt. I 2004 blev Stensgaard direktør for alle V&S’ aktiviteter i Danmark, og han anbefalede V&S at frasælge Kjær & Sommerfeldt. Hans argument var, at det var det eneste firma, der havde bibeholdt sit eget navn, men endnu væsentligere, det var en forretningsmodel, der ikke passede ind i et V&S set-up. Løsningen blev en helt anden. V&S blev i 2008 købt af den franske gigant Pernod Ricard, og med i købet fulgte, endnu engang, Kjær & Sommerfeldt. Det får Stensgaard til at smile og fortælle, at han på det tidspunkt var ramt af en midtvejskrise. ”Enten skulle jeg skilles – eller købe, hvad jeg anbefalede Pernod Ricard at sælge – ”bastarden” Kjær & Sommerfeldt.”

Han havde formået at navigere sig til topposter i ikke færre end fire store organisationer og havde indset, at jo tættere du er på toppen, desto længere væk er du fra den daglige forretnings realitet. ”Med en bevidsthed om det, stod det klart for mig, at det var et karriereskift, jeg måtte foretage,” fastslår han, og fortsætter: ”Jeg tog beslutningen og meddelte Pernod Ricard, at jeg ville købe Kjær & Sommerfeldt. Det gik de med til, men gjorde det klart, at det ville blive til de bedst tænkelige betingelser for dem”.

Kogepladen uventet varm

Efter et års forhandlinger overtog Mads Stensgaard den 1. november 2008 Kjær & Sommerfeldt. Med sig havde han de to investorer, Henrik Pedersen og Niels Boel Sørensen, plus seks medarbejdere, et tal der i dag er steget til 14.

Opgaven var nu at føre det gamle velrenommerede firma succesfuldt ind i et nyt årtusind. Desværre blev kogepladen uventet varm, som Mads Stensgaard udtrykker det, da Lehman Brothers kollapsede og den globale finansielle krise tog fart. I løbet af et år reduceredes omsætningen med 25%. ”Det var hårdt, men vi sagde til hinanden, at det er i en krisetid det bedste team og den bedste strategi vinder. Nu var det tid til at bevare troen, energien og passionen”.

Det første år var tabet på 5 millioner kroner, det andet 2,5 millioner. Der begyndte at gå rygter om, at Kjær & Sommerfeldt var i vanskeligheder. ”Jeg måtte stå for skud, fremhæve at det var nødvendigt med tålmodighed og overbevise alle om, at det var det rigtige, vi gjorde. Det tog bare længere tid, end vi havde forudset. Mentaliteten var vigtig, de bedste vil være på vinderens hold, de vil være der, hvor der er gnist i øjnene,” siger han om genvordighederne, som nu er veloverstået, med en 50% stigning i omsætningen de seneste tre år.

Mere end blot at flytte flasker

“Vi har været gennem et generationsskifte og turdet investere i krisetider. Vi har fintunet vores logistiske set-up, så vi har fuld kontrol over alle ind- og udgående processer. De sorte tal på bundlinjen skyldes delvis, at vi har en effektiv leveringskæde”, fortæller Mads Stensgaard og tilføjer, at det at arbejde med hotel- og restaurantsegmentet handler om meget mere end blot ”at flytte flasker”. ”Vi er nødt til at se det fra et HoReCa-synspunkt. Det skal være et gensidigt, udbytterigt samarbejde og et partnerskab, der også indbefatter slutbrugeren. Vores job er at sælge bedre vin til restauranten og cafeen og på den måde give deres gæster en god oplevelse.”

Vores job er også at provokere, modsige og udfordre

Mads Stensgard
Adm. direktør, Kjær & Sommerfeldt

En café ejer har for eksempel et vinkort med 60 forskellige vine, selvom det ville være meget mere profitabelt kun at have et udvalg på 40. En anden restauratør har modsat et meget lille udvalg. Det er vigtig for os at forstå begge deres måder at tænke på. ”Vores job er også at provokere, modsige og udfordre”, fortsætter Mads Stensgaard. ”Jeg tror meget på at dele den positive historie. Som den med vores salgskonsulent, som har øget en restaurants vinsalg med 20%. Rygtet spredes og andre vil have ham til at gøre det samme. En succeshistorie er også meget værdifuld internt i organisationen”.

Strategi er vigtig for Stensgaard, og den skal, som han siger, kommunikeres i ”hare-højde”. Strategien skal være en del af organisationens kultur. ”Vi skal fokusere på, hvad vi VIL, ikke på det, vi IKKE vil. Succes avler succes, og der er ingen grund til at bruge tid på det, der ikke lykkedes, det er succeshistorierne, der skal bruges og fortælles. Vi har nu arbejdet med det som en del af vores organisationskultur i syv år – og det virker”.

Ørne, ugler, papegøjer og duer

Da han i 2008 overtog ledelsen af Kjær & Sommerfeldt, fik alle medarbejdere en personlighedstest og en personlig coach. Baggrunden var et ræsonnement om, at man skal kende sig selv for at kunne relatere succesfyldt i en organisation.

Ifølge personlighedstesten er Kjær & Sommerfeldt et fuglebur beboet af ørne, ugler, papegøjer og duer. Alle er de forskellige, men ingen er mere eller mindre vigtige end andre. Tværtimod er forskellighederne værdifulde byggesten for succes. Hvad viste personlighedstesten så? Stensgaard var ørnen der ”spiste” duerne, så han måtte lære at give sig mere tid til at spørge ind til de ansattes børn og familie. Duerne lærte at afkode ørnens vigende blik, når det var tid til at stoppe og gå videre. ”Dette fugleburs-scenario har vist sig at være et værdifuldt redskab at reagere og udvikle i, uden at ødelægge noget”, konkluderer Stensgaard. Så der er ingen vej udenom – hver ny medarbejder får sin fugle-identitet og en plads i buret.

Vi har tilført det 140 år gamle firma moderne managementteori og luget ud i ukrudtet. ”Vi har sagt farvel til Treasury Wine, som er alt for store til os, og til La Roche og Boisset. Derefter lavede vi en ønskeliste med de vinmærker, vi gerne ville have i vores portefølje. Domaine Hugel & Fils var det første ønske, vi fik opfyldt. Så fulgte Peter Lehmann Wine, The Hess Collection Winery, Château Ste. Michelle og Louis Jadot. Nu har vi omkring 1400 forskellige vine, og vores mål er at blive Danmarks bedste leverandør til hotel- og restaurantsektoren.

Men der er ingen ”quick wins,” tilføjer han. Mantraet er enten at udvikle og vokse eller fase ud, dét, der er midt imellem er ikke sjovt. Vi skal sidde på den yderste kant af stolen og ikke læne os tilbage. Vi skal være sultne efter mere”.

I anledning af jubilæet udkom den 10. maj bogen ”Kjær & Sommerfeldt – passion for vin siden 1875”. Den koster 149 kroner og kan købes på via www.kogs.dk eller i de to butikker i København og Århus.

Denne artikel stammer fra Vinbladets arkiv og blev første gang bragt i Vinbladet 24. Årgang, Nr.2 juni-august 2015. Fra december 2015 udgives Vinbladet på nettet.