Del, , Google Plus, Pinterest,

Udskriv

Fra sektionen:

Coppolas Inglenook

Det er en historie med alle bestsellerens kvaliteter – en ung finsk kaptajn, der tjener en formue på handel med Alaska, bliver amerikaner og skaber datidens mest moderne og omtalte vingård i Napa. Hans nevø tager over og bruger hele sin formue på kompromisløst at videreføre kaptajnens ambition om kun at producere det bedste. Det lykkes, årgang 1941 er stadig legendarisk og Inglenooks vine fra 1940’erne og 1950’erne kan hamle op med de største cru-vine. Men Daniels formue er brugt, han sælger Inglenook, navnet misbruges og alle mener Inglenooks dage er talte. Men så går en hel verden i biografen for at se det store filmepos “Godfather” og instruktøren Francis Ford Coppola køber sin første andel af Inglenook. I dag, 30 år senere, er det endelig lykkedes ham at samle det hele, og en ny Inglenook-æra kan begynde.

Han har skrevet mange manuskripter og nu også et vinmanuskript af de sjældne og spektakulære. Man forstår hvorfor han kniber sig i armen, denne berømte filminstruktør, der voksede op i New York-forstaden Queens. Nu har han omsat sin succes og sin formue til en passion for en vingård, som en finsk kaptajn lagde grunden til da han udlevede den amerikanske drøm og skabte en vingård med verdensry.

En drøm der tog form i slutningen af det nittende århundrede hvor Gustave Niebaum ville lave en amerikansk vin, der kunne konkurrere med de bedste fra Bordeaux. I 1879 købte han Inglenook og yderligere 680 hektar. Efter fransk forbillede bygger han et chateau midt på grunden – og avisen The San Francisco Examiner kalder det et ‘ubeskriveligt smukt’ sted.

Rubicon

Et århundrede senere træder Coppola ind på scenen. Efter sin succes med The Godfather tager han med sin kone Eleanor fra San Francisco til Napa for at lede efter et lille sted hvor de kan dyrke deres egen vin – to eller tre hektar. De besøger Inglenook, der er til salg, og købet bliver en realitet i 1975. De første år efter overtagelsen laver de ikke deres egen vin, men sælger druerne. Indser dog efterhånden hvor høj en kvalitet jorden giver og beslutter at lave deres egen vin med en lokal vinmager. De første Rubicon-vine er fra 1978 og 1979. Ikke nogen specielt glamourøs start. Coppola var på fallittens rand, da han efter The Godfather gerne ville lave en film om Vietnam, men filmselskaberne ville hellere have flere gangsterfilm og ville ikke investere i hans ide til Apocalypse Now. Den finansierede han derfor selv og endte med en kæmpe gæld. For at betale den af lavede han i løbet af 1980’erne en film om året.

08_CASK_Bottle_HR-1

Niebaum-Coppola

I begyndelsen af 1990erne var Coppola igen økonomisk ovenpå og køber i 1995 endnu en bid af Inglenook – den forreste del af vingården og det gamle Inglenook-chateau, dog stadig uden rettighed til at bruge navnet. Han kaldte det i stedet Niebaum-Coppola, fyldte det med souvenirs fra hans mange film og folk kom strømmende til. Efter nogle år hvor indtjeningen på de mange turister steg og steg, begyndte han at synes mindre og mindre om kommercialiseringen af den gamle ejendom. Han havde stadig en drøm om at lave stor vin i den bedste Inglenook-ånd. For otte år siden åbnede han derfor Francis Ford Coppola Winery i Sonoma, ryddede Inglenook for alle filmeffekter, og snart vil salg af vin til turister også være slut på Inglenook.

Inglenook igen på etiketten

Da Coppola købte det første hus i 1975, åbnede han sammen med sin nabo, nu afdøde Robert Mondavi, en flaske Inglenook fra 1890. Den var imponerende, og aromaerne fra den gamle vin fyldte hele rummet. Der er også vine i kælderen fra 1950’erne og 1960’erne, og de holder sig så godt, at de har overbevidst Coppola om, at det er muligt at lave stor cru-vin på Inglenook. Det blev der lavet for 50 år siden og for 100 år siden, så den tradition skal nu genoptages. Og nu igen med Inglenook på etiketten, efter Coppola i april 2011 endelig erhvervede sig rettighederne til at bruge navnet, rygtet diget det kostede ham 14 millioner dollars. Med alt det formelle på plads var der kun tilbage at finde en vinmager til at fylde det rigtige indhold på flaskerne. Han er nu fundet, er fransk, hedder Phillippe Bascaules og har været vinmager på det berømte 1. Cru Classé Château Margaux i 21 år (se interview her forneden). Den første ”nye” årgang Inglenook vil blive 2009 i en Bordeaux-flaske med en etiket inspireret af den originale fra 1940’erne, der vil erstatte Rubicon-flasken med indgraveringer.

Inglenook Chateau (sideview)
Tre mænd har i løbet af 130 år skabt legenden om Inglenook. Alle har de brugt deres formue, deres ressourcer og deres passion på at skabe, videreføre og genskabe Inglenook, som en af de vingårde der skriver sig ind i historien. Et sted der lever i sig selv, et sted man værner om for eftertiden, et sted man giver videre til sine børn – ”det handler om at bevare en kulturarv”, siger Coppola, hvis søn Roman og datter Sofia, står parat i kulissen.

Interview med Phillippe Bascaules

Hvad er en stor vin? Det er meget personligt. Teknisk set skal en ikonvin besidde stor aromatisk kompleksitet og struktur, men der skal også være et element mystik – som en parfume. Personligt synes jeg meget frugtdrevne vine er for banale og indsmigrende. Jeg foretrækker det mere diskrete med en facetteret palet af aromaer, der gradvist udfolder sig i glasset. Strukturen er afgørende for hvordan aromaerne udfolder sig – og den skal være både blød og hård. Man kan eksempelvis sammenligne silke med bomuld, silke er meget fint vævet og derfor meget stærkt, med samtidig også behageligt blødt. Det er denne hårfine balance der interesserer mig.

Hvad vil du gerne bibringe Inglenook? 21 år på Château Margaux har giver mig en erfaring og forståelse for hvad stor vin er. Men jeg skal ikke lave en mini-Margaux. Det er vigtigt at lave vin i forhold til hvad der findes i vinmarken og ikke i forhold til en forudindtaget opfattelse i ens hoved. Jeg hælder ikke helt til den holdning, at en vinmager er kunstner, fordi vi meget sjældent starter med et blankt lærred. For mig handler det om at forstå det terroir, man arbejder med, og arbejde så omhyggeligt så muligt med udvægelsen og vinifikationen i forhold til det materiale, vingården giver. Jeg har endnu været så kort tid på Inglenook, at jeg stadig observerer og lærer. Jeg vil med tiden justere, men ikke ændre blot for forandringens skyld. Råmaterialet her er allerede særdeles godt. Mit job er at gøre det exceptionelt godt.

Der er i Californien en større tradition for teknisk indgriben end eksempelvis i Frankrig. Er det noget du vil tage til dig, eller vil du i højere grad arbejde mere traditionelt? I Californien er traditionen og holdningen, at hvis der er en fejl, så kan man altid rette op på den – både i marken og vineriet. Jeg mener vinmageren skal observere og forstå forud for en teknisk indgriben i processen, så der ikke tages en forkert beslutning. Kunstvanding er et godt eksempel. Det kan føre til, at parcellerne bliver så homogene, at de ikke længere udtrykker deres iboende terroir. Teknologi er derfor ikke altid en løsning og ny teknik skal man omgå med omhu. Den bedste måde, vi kan være naturens hjælper på, er ved ikke at gøre det for nemt. En anden forskel jeg har noteret mig er, at man river en hel vingård op og planter alt nyt, på en gang. Det giver stor skrøbelighed over for sygdomme, så jeg vil på Inglenook indføre en ny politik hvor der kontinuerligt plantes lidt hvert år. Når man har smagt Inglenook Cabernet Sauvignon 1941, og en 1951 Pinot Noir, er der ingen tvivl om at Inglenooks terroir har potentiale. Det skal jeg nu lære at kende. Observere de forskellige parceller, se hvordan de reagerer på nedbør, følge modningsprocessen og vinificere dem adskilt, så jeg kan smage de forskellige smagskomponenter, inden der tages beslutning om det endelige blandingsforhold. Vi arbejder også med en fransk geolog for at lave et studie af hver parcel, der i fremtiden kan være mit opslagsværk til en dybere forståelse af Inglenooks terroir.

Hvor stor betydning har årgangen i Californien? Det spørgsmål skal du stille mig igen om nogle år. Generelt vil jeg sige at jeg gerne vil lave vinfremstillingen mere instinktiv og sensorisk, baseret på studier og observationer af naturen. Vi har set hvordan parcellerne reagerede forskelligt på den regn vi fik tidligt i oktober og det har noget med terroir at gøre, et terroir som jeg nu skal lære at kende.

Efter så mange år på Margaux, hvordan er det så at lave en ny vin? Utrolig spændende og energiopladende. Hver dag lærer jeg noget nyt.

Hvor involveret er Francis Ford Coppola i selve fremstillingen af vinen? Paradoksalt nok er han først nu, efter i næsten tre årtier at have brugt sin energi på at samle det originale Inglenook begyndt at turde stole på sin dømmekraft i relation til vinene. Og det er takket være Stéphane Derenoncourt, der har lært ham, at man ikke behøver at være en kvalificeret vinmager for at have en kvalificeret mening om vin. Ejerens rolle er af stor betydning og den er Francis god til at udfylde – han er god til at forstå, udforske og lytte. Der er en god kommunikation mellem os, baseret på ærlighed og respekt – to ting vi begge sætter højt.

Der er delte meninger i Napa om pointgivning af vin. De, der hævder, at man lever eller dør helt afhængig af de point man får, har tendens til at lave store kraftfulde vine. Mens de, der siger, de er indifferente, i højere grad laver mere forfinede, elegante vine der reflekterer deres terroir, snarere end en vinanmelders foretrukne smag. Hvor stort er presset på en vinmager for gode anmeldelser?

Jeg tror ikke på en stor vin nødvendigvis er kraftfuld og vice versa. Derimod, at det er vigtigt at kommunikere de værdier der kendetegner vingården og terroiret og ikke være bange for at skille sig ud. Det kan man selvfølgelig sagtens sige når man kommer fra et førstecruslot, men jeg er overbevist om, at det er af lige så stor en betydning her. Spiser man mad der er alt for krydret, er det en større udfordring end fornøjelse. Gode bedømmelser er vigtige for salget af vinen, men man skal ikke lave vin for at opnå høje point. Du skal lave den bedst mulige vin i forhold til de betingelser naturen giver dig.

Hvad er dine tre favoritvine? Skal jeg vælge tre bliver det: Margaux 1900, Margaux 1929 og Lafite 1959.

Inglenook Gustave Niebaum
Finske Gustave Niebaum

INGLENOOK  

1842

 

 

 

1858

 

Gustav Ferdinand Nybom fødes den 30. august i Uleåborg, Finland.

Bliver som 16-årig skibsdreng hos det Russisk-Amerikanske Pelskompagni (både Finland og Alaska er på dette tidspunkt en del af det russiske imperium). Hans første tur går til Alaska. Han går også i land og får de efterfølgende år et stort kendskab til området.

1864 Afslutter som 22-årig sine studier på søfartsskolen i Helsinki og bliver kaptajn på et af det Russisk-Amerikanske Kompagnis skibe.
1867 USA køber Alaska for 7,2 millioner dollars og Nybom er involveret i udarbejdelsen af kontrakten. Det Russisk-amerikanske Kompagni afvikles og alt sættes til salg. Nybom danner firmaet Hansen, Nybom & Company og køber udstyr og en båd af sin gamle arbejdsgiver. Sejler til Pribilof Island, hvor han ved, at der er gode muligheder for opkøb af sælskind.

Nybom sejler til San Francisco med 11.000 skind, som han sælger til Hutchinson, Kohl & Company.  De tilbyder ham at blive partner i deres firma. Han siger ja, skifter navn til Niebaum, måske fordi hans nye partnere er af tysk- jødisk oprindelse og sætter igen kurs mod Alaska og Pribilof hvor han i løbet af sommeren opkøber 132.000 skind. Da han i efteråret vender tilbage til San Francisco etablerer han med sine partnere Alaska Commercial Company (ACC). De er entreprenante igangsættere der udvider aktiviteterne med Alaska Packers, den første fabrik der kommer laks på dåse. Northern Commercial Company med 91 handelsstationer i Alaska. Northern Navigation Company, der varetager fragt til og fra Alaska, er en lukrativ affære efter det første guldfund i 1861 og det helt store i Klondike i 1896.

Niebaum og ACC er dygtige lobbyister i Washington og får af den amerikanske stat monopol på al pelshandel med Alaska. Det bliver særdeles profitabelt for alle – den amerikanske stat ender med at få flere penge ind i afgifter end den har betalt for Alaska, ACC bliver verdens største pelsfirma og Niebaum multimillionær kun et tiår efter han har forladt sit finske hjemland.

1872 William C. Watson, direktør for Bank of Napa, køber G. Koni på 32 ha, vest for Rutherford. Han giver den navnet Inglenook, et skotsk udtryk for “et hyggeligt hjørne ved ildstedet” og planter de første vinstokke.
1873 Niebaum gifter sig med Susan Shingleberger.
1873-1879 Den amerikanske økonomi er i recession og den californiske vinindustri i krise. Mange overvejer helt at opgive deres vinproduktion.
1879 Watson sælger Inglenook til S. Clinton Hastings.

Niebaum køber en farm på 178 ha og Inglenooks 32 ha af Hastings. Hans mål er at skabe en vingård i verdensklasse. Oprindelig havde han forestillet sig, at det skulle være i Bordeaux, men hans kone brød sig ikke om de lange sørejser og insisterede på, at det blev i nærheden af San Francisco. Han taler fem sprog flydende og bruger sine kundskaber til at læse alt hvad han kan få fat i om emnet vin. Mere end 600 bøger har han i sit bibliotek og en stående aftale om levering af vinbøger, selv på latin, hos en boghandler i Frankfurt.

1881 Niebaum hyrer arkitekten William Mooser til at bygge sit californiske chateau, mens han selv rejser til Bordeaux for at købe vinstokke.
1880-1884 Økonomien er i bedring. Prisen på vin stiger til 35 cents/gallon.

Inglenook har 26 ha vinmarker i produktion og 36 ha med nyplantninger. Cabernet Sauvignon Clone 29, også kendt som “Niebaum clone” plantes. Og de første Merlotstokke i Napa sættes i jorden på Inglenook i 1882. Han planter mere end 20 forskellige druesorter for at afprøve hvad der passer bedst til hans terroir og de forskellige parceller.

1882 Første Inglenook-årgang (403.777 flasker). Niebaum vælger modsat alle andre at sortere druerne for blade, skidt og støv inden de presses. Han læser Pasteur og bliver besat af renlighed i produktionsprocessen.

Køber yderligere 288 ha fra nabofarmen.

1884 Inglenook producerer 630.905 flasker. Niebaum gør op med vinkøbmændene i San Francisco, der tidligere har aftappet og solgt vinen med alt hvad det kunne indebære af forfalskninger undervejs. Han begynder at tappe og sælge alt selv, kalder det et ”Pure Wine Stamp Programme” og opfordrer andre til at gøre det samme.
1886 En serie Inglenook-vine præsenteres for the Wine and Spirit Traders Society i New York og de skeptiske herrer i vinbranchen er ikke i tvivl: Inglenook er det bedste de nogensinde har smagt fra Californien.
1888 Konstruktionen af det monumentale Inglenook Chateau færdiggøres. Det første vineri i Napa, bygget så tyngekraften naturligt flytter vinen.

 

1889 Californiske vine, inklusiv Inglenook, vinder 27 medaljer ved den store verdensudstilling i Paris. Niebaum installerer den første sterile tappelinje i Napa Valley.

Han udtaler i et interview til avisen ”The San Francisco Chronicle”: “Det er ikke mit ønske at tjene penge på min vingård ved at producer store mængder vin til en billig eller moderat pris. Jeg vil lave en californisk vin, hvis det kan lade sig gøre, der vil bliver efterspurgt af kendere og vil kunne sælges for lige så høje priser som de berømte franske, tyske og spanske vine, og jeg er villig til at bruge alle de penge der skal til for at nå målet”.

 

1891

Inglenook drikkes i det Hvide Hus af Præsident Grover Cleveland. Der eksporteres til Mexico og salgsagenten Harber må konstatere, at han ikke kan efterkomme efterspørgslen, da Niebaum ikke vil gå på kompromis og sælge sin vin før den er moden og drikkeklar.
1894 10 fade Inglenook sendes til et russisk krigsskib i Nagasaki, Japan.
1901 Inglenook serveres på de store luksuslinere og i den transatlantiske jernbanes spisevogne.
1906 Kraftigt jordskælv i San Francisco, der ødelægger det meste af byen, også Alaska Commercial Companys hovedsæde på Sansome Street.
1907 John Daniel, Jr. fødes (søn of John Daniel, der er gift med Susan Niebaums niece).
1908 Gustave Niebaum dør den 5. august, 66 år gammel, af en hjertesygdom. Inglenook lukker i tre år.
1911 John Daniel Sr. og hans familie flytter ind på Inglenook for at hjælpe Susan Niebaum med at genåbne vineriet. Lafayette Stice ansættes som vinmager og der produceres 252.360 flasker.
1914 John Daniel Sr.s kone dør og han beder sin tante, Susan Niebaum, tage sig af de to børn, Susanne og John Daniel, Jr.
1915 Inglenook vinder 19 guldmedaljer ved den store udstilling San Franciscos Panama Pacific International Exhibition, der fejrer åbningen af Panama-kanalen.
1919 Med en ny tilføjelse til den amerikanske forfatning forbydes det at “fremstille, sælge eller transportere berusende drikke” i hele USA. Forbudet betyder, at mange af Napa Valleys vinerier lukker. Susan Niebaum beslutter at sælge Inglenooks druer til naboen, Beaulieu Vineyard, der fortsætter med at producere vin til religiøse og medicinske formål.
1933 Forbudet ophæves den 5. december og det fejres med en stor fest på Inglenook den 6. december for 300 gæster. Susan Niebaum ansætter den respekterede vinmager Carl Bundschu.
1934 John Daniel, Jr. afslutter sit ingeniørstudium på Stanford og dropper en karriere som pilot for i stedet at arbejde på Inglenook. Inglenooks Claret får en første præmie ved California State Fair.
1936 Susan Niebaum dør. John Daniel, Jr. og hans søster Susanne arver Inglenook. John Daniel, Jr. fører Inglenook videre. Vinmager John Gross, og senere George Deuer, producerer i årgang efter årgang anmelderroste vine.
1939 John Daniels sans for kvalitet i driften på Inglenook berømmes af alle og Inglenook er den californiske vingård, der modtager det største antal præmier ved Golden Gate International Exposition i San Francisco. Berømte filmstjerner som Clark Gable og Jean Harlow gæster Inglenook.
1941 Første Inglenook Charbono sendes på markedet. Daniel bliver direktør for brancheorganisationen The Wine Institute og beholder posten i 28 år. 1941 Inglenook Cabernet Sauvignon bliver en historisk vin, der mange år senere opnår 100 point i Wine Spectator.

 

1947 I løbet af en 10-årig periode vinder Inglenook Cabernet Sauvignon 5 guldmedaljer ved California State Fair.
1954 Daniel bruger i sine reklamekampagner sloganet “Pride, Not Profit” (“Stolthed, ikke profit”) og som Niebaum subsidierer han sin kompromisløse kvalitetsproduktion med midler fra sin personlige formue.
1960 Daniel lancerer en ny “Cask” vin.
1964 Det nu 85 år gamle vineri er nedslidt og kræver en kostbar renovering. Vinmager George Deuer overvejer at gå på pension og Daniel selv er tæt på de 60. Han tager den store beslutning og sælger Inglenook til Allied Grape Growers, et kooperativ der ejer det meste af Central Valley. Købet inkluderer Inglenook-navnet, vineriet, og 38 ha, ud mod Highway 29. Senere samme år dannes United Vintners, en marketing-organisation med sæde i San Francisco, der officielt ejer Inglenook. John Daniel beholder Niebaums store hus med 631 ha, bag vineriet, hvor han bor med sin familie.
1965 De nye ejere kommercialiserer produktionen, stik mod deres løfte til John Daniel.
1967 Mange er i tvivl om hvorvidt Inglenook kan opretholde den prestige der er forbundet med navnet.
1969 Heublein Incorporated, ejeren af Smirnoff Vodka, køber 82% af United Vintners og med i købet følger Inglenook.
1970 John Daniel, Jr. dør og hans kone vælger at sælge ejendommen.
1972 Filminstruktøren Francis Ford Coppola og hans kone Eleonor leder efter et lille sted, hvor de kan dyrke vin. Besøger Niebaums gamle landsted og falder straks for det. Bliver ved købsauktionen overbudt af et byggekonsortium, der vil lave golfbane og beboelse på Mount St. John. De lokale myndigheder forpurrer imidlertid den plan.
1974 Heublein sender en ny billig, Inglenook Navalle i op til 12 liter dunke, på markedet. Det udvander efterhånden den prestige der var forbundet med navnet.
1975 Coppola køber 631 ha af Inglenook-ejendommen for de penge han har tjent på Godfather-filmene.
1978 Den første årgang Niebaum-Coppola vin er et Bordeaux-blend af Cabernet Sauvignon, Cabernet Franc og Merlot. Vines laves i den oprindelige kælder på den bagerste del af ejendommen.
1983 Efter 15 måneder i 45 hl franske egefade og 18 måneder på 228 liter franske fade sendes den første Niebaum-Coppola vin, ‘Rubicon 1978,’ på markedet. Coppola vælger navnet ‘Rubicon,’ der refererer til Cæsars krigstogt i Norditalien, hvor han i 49 f.Kr. krydser Rubicon, en biflod til Po, og siger de berømte ord “jacta est alea” – “terningen er kastet” – ”point of no return” for ham og hans soldater –  som Coppolas erobring af en ny verden – vinens.
1995 Coppola køber Inglenooks forreste vinmarker og det gamle Inglenook Chateau for de penge han tjener på filmen ‘Bram Stoker’s Dracula.’ Hele Inglenook-ejendommen er nu igen efter tre årtier samlet.
1996 Coppola får rettigheden til Gustave Niebaum Commemorative mærke og laver den om til Black Label Claret, én af Niebaums originale vine. En ny vin, Edizione Pennino Zinfandel, opkaldes efter Coppolas morfar.
1997 Niebaum-Coppola Centennial Museum åbner.
1998 Som en hyldest til de store Cask Cabernet vine lavet i John Daniel Jr.s tid, sendes den første Cask Cabernet Sauvignon på markedet i årgang 1995.
2000 Hvidvinen Blancaneaux kommer første gang i årgang 1999, opkaldt efter familiens feriested i Belize.
2002 Coppola køber J.J. Cohn-ejendommen syd for Inglenook. Efter 36 år laves vinen nu igen på det gamle Inglenook Chateau.
2006 Vingården ændrer navn fra Niebaum-Coppola Estate til Rubicon Estate.
2011 Det lykkes endelig Coppola at få rettighederne til Inglenook-navnet og med det også brugen af Chateauet som logo. Inglenook er nu for første gang siden 1964 helt komplet. Coppola ansætter franske Philippe Bascaules som direktør. Bascaules mission er enkel – Inglenook skal producere vine, der kan konkurrere med de bedste.   Efter 21 år på Chateau Margaux er Bascaules klar til udfordringen.
Denne artikel stammer fra Vinbladets arkiv og blev første gang bragt i Vinbladet 19. Årgang, Nr.2, 2010. Fra december 2015 udgives Vinbladet på nettet.