For et par uger siden bragte Vinbladet en artikel om det kendte slot Château Lagrange, fra Bordeaux, og de ændringer, der løbende er sket med etiketten. Det er vigtigt i ens marketingstrategi at være ét med tiden – ikke før og ikke efter. For de store brands er det af stor betydning, at ændringerne sker løbende, ingen revolution, forbrugeren skal knap kunne bemærke det. Et af de bedste eksempler er Coca-Cola der gennem tiden har ændret logo, men ikke mere end at forbrugeren aldrig har været i tvivl. Den sidste ændring og den nye ”One Brand Strategi” med farven rød som dominerende farve uanset variant, blev lanceret den 1. januar 2019. Farven rød har altid været Coca-Colas farve, det var Jacob’s Pharmacy i Atlanta, der første gang anvendte den i 1890. I 1969 indførte Coca-Cola den velkendte bølge under logoet, den har været der siden.
Forbrugeren vender sig hurtigt til små ændringer i indpakningen, i produktets design. Et andet er smagen, ændrer man den på en mærkevare, udtrykt i en ”mærkesmag”, protesterer forbrugeren voldsomt. Det mærkende Coca-Cola i 1980’erne hvor de med ”New Coke” introducerede en ny smag. Protesterne var så voldsomme, at de måtte gå tilbage til den gamle recept, den gamle smag. Château Lagrange har, som beskrevet i artiklen, gennem tiden ændret på etiketten, men smagen, udtrykt i terroir, i identitet, er den samme, selvfølgelig med forskellige udtryk, alt afhængig af årgangen. Lagrange er en klassiker og kunden, der køber en flaske til 500 kroner, forventer at få smagen af Lagrange, af Appellation Saint-Julien, i flasken.
Et af de mindre og mere ukendte Bordeauxslotte, Château Surain, tager det helt store spring, ændrer helt bevist både på logo og på design, i årgang 2018 er deres ”Popcorn, Merlot” sågar tappet på en bourgogneflaske. Manden bag hedder Adrien Surain og hans vingård Château Surain.
Familien Surain har dyrket vin siden 1920’erne, og fjerde generation, Adrien Surain, har nu taget over efter en international karriere som it-projektleder. I 2013 kæmpede vingården økonomisk, og dens forretning var hovedsageligt baseret på at sælge druer og bulkvine til lokale négociants. Adrien Surains onkel var klar til at sælge, men takket være sit IT-job i Hong Kong, kunne Adrien investere i familievirksomheden med nyt udstyr og udvidede faciliteter. I 2015 producerede han 30.000 flasker under sit eget mærke og flyttede i 2017 tilbage til Bordeaux, hvor han nu arbejder på fuld tid i vinmarken og vingården. Hans vision er at fremstille kvalitetsvin, men vin, som er ukompliceret, frugtdrevet og vil appellere til yngre drikkere, der ikke har råd at betale prisen på en Bordeaux-vin fra de traditionelle Cru Classé-slotte.
SMAGNIMG
Mademoiselle Voila, Vin de France, ingen årgang, hvid
Eksotisk duft sammen med syrlig tone, naturvinsagtig med denne syrlighed der kan opfattes som fejl eller et plus fordi det giver vinens eksotiske frugt liv. Den syrlige tone går igen i smagen, god fylde, cremet med cremet, syrlig eftersmag. 87 | Ikke i DK
Mademoiselle Voila, Vin de France, ingen årgang, rosé
Frisk, let bitter duft, hindbær og grapefrugt. Frisk smag, sprød, god fylde og tør eftersmag med fin syre og pikant, let bitter finish. 87 | Ikke i Dk
Opvarmning af majs gør, at det popper, ligesom en vinproducent, der kan springe i luften når han hører, at Bordeaux er for dyrt, for gammelt og så videre. Jeg skabte Popcorn, en frugtagtig Bordeaux-vin, der er sjov og overkommelig.
Château Surain Popcorn Merlot, Appellation Bordeaux 2018
Ung, aromatisk duft med mørke kirsebær, let chokolade. Stadig meget ung med markeret tannin og syre, mørk frugt og aromatisk eftersmag med tannin langt fremme. Mere klassisk, brænder lidt med en alkohol på 15%. Tid!
87 | 139,95 – 99,95 v/6 fl for årgang 2016 Supervin
Château Surain Popcorn Merlot Appellation Bordeaux 2016
Moden, udviklet duft med mørke kirsebær, brombær og mørk chokolade. Fyldig smag, moden med markeret tannin og lang eftersmag med mørk frugt og chokolade, lidt tør med herligt tanninbid langt fremme.
90 | 139,95 – 99,95 v/6fl Supervin
Château Surain Merlot, Appellation Bordeaux 2019
Moden, frisk, aromatisk duft, mørke kirsebær, let røget tone. Rank struktur, saftig med moden tannin, middel fylde og saftig eftersmag.
85 | 54,95 på tilbud v/6 fl Supervin
News Drinker Merlot, sans Sulfites, Appellation Bordeaux 2018
Duft med mørke kirsebær, dyb frugt, pikant syrligt strejf med mørk chokolade. Dejlig saftig frugt, fyldig med blid tannin, afslutter med saftig eftersmag med mørk frugt og pikant syre, der giver vinen liv. Spændende, anderledes vin, naturvinsagtig, uden tilsætning af svovl, skal nok drikkes ung.
90 | 159,95 – 119,95 v/6 fl Supervin