Del, , Google Plus, Pinterest,

Udskriv

Fra sektionen:

Sigurd Müller

Ib Bergkjær, Sigurd Müller Vinhandel, 2014
Ib Bergkjær, Sigurd Müller Vinhandel, 2014

Nordjyder er ofte af få ord, men det er på ingen måde tilfældet med Ib Bergkjær, direktør for Sigurd Müller Vinhandel i Aalborg. Han er en ekvilibristisk hurtigtaler, morsom og direkte: ”Hvis du spørger, hvordan det går, er svaret fantastisk. Der er ingen krise her, vi lever godt i det skjulte.”

Vin og dialog er hans brændstof. Det har det været, siden han som 13-årig var bydreng hos den lokale købmand, der også havde et fint udvalg af vin på hylderne.

Som 19-årig blev han kontorelev hos Sigurd Müller, hvor fejning af gulvet var en del af jobbet. Det var i 1986 og nu, 29 år efter, er han stadig en Müller, siden 2009 med titel af administrerende direktør.

Sigurd Müller Vinhandel blev etableret i 1975 af en gruppe restauratører, som savnede en vinleverandør, der var ”deres egen”. I dag har firmaet 354 aktionærer, men Ib Bergkjær driver forretningen uden begrænsninger fra sine ejere, men han er åben over for forslag og input fra sine kunder: ”Det er synergi, de provokerer os, påvirker vores valg af vine og gør os mere dynamiske”, siger han, og fortsætter: ”Vi havde for eksempel kun få producenter fra USA, det blev der talt meget om, og nu har vi 15. Det er sådan, vi fintuner og kommer i gear. At indkøbe vin er en stadig, igangværende proces, en udveksling mellem os, vores kunder og producenterne”.

Sigurd Müllers 31 ansatte servicerer og leverer 80% til hoteller og restauranter, 20% til private og business to business-kunder. I Aalborg har firmaet en butik, men ingen hjemmeside, hvor man kan bestille vin, derimod sendes der fem gange årligt 9.000 nyhedsbreve ud. Og der er noget at vælge imellem i alle priskategorier. Intet mindre end 3.200 vine er at finde i Sigurd Müllers portefølje, heriblandt nogle af verdens mest kendte og efterspurgte vine, som franske Romanée-Conti, og spanske Vega Sicilia. Ib Bergkjær nævner et par eksempler mere: J. Faiveley, Ladoucette, Fonseca, Ornellaia, Le Pin, Château de Beaucastel og Elderton. Og han smiler ved tanken om det nyeste ”hit”, en ikke ny, men gammel og glemt Madeira, der før Anden Verdenskrig var en stor sællert i Danmark. ”Jeg elsker at se det glade blik i mine kunders øjne, når de kommer igen.”