Del, , Google Plus, Pinterest,

Udskriv

Fra sektionen:

Dansk direktør på Mouton Rothschild

Siden den 1. juli 2015 har danske Marie-Louise Schÿler været ansat som kommunikationsdirektør for det familieejede Baron Philippe de Rothschild S.A. Her skal hun i samspil med de tre arvinger af familiedynastiet promovere ét af Bordeaux’ kun fem 1. cruer, Château Mouton Rothschild, varemærket Mouton Cadet, de to Pauillac slotte Château Clerc Milon og Château d’Armailhac, Domaine de Baronarque i Languedoc, Opus One i Californien og den chilenske ikonvin Almaviva.

Al kommunikation – er mig

”La communication c’est moi” (al kommunikation – er mig), sagde Philippine de Rothschild, der som enearving var ansvarlig for familievirksomheden fra hun tog over efter sin far i 1988 til sin død den 23. august, 2014. Hun var som sin far en mesterlig kommunikator og styrede sin virksomhed og sine slotte med fast hånd og stor sans for hvad der virkede og havde gennemslagskraft. Hun var baronessen, der med sin energi og udstråling blev ikke blot Bordeaux’, men hele den internationale vinverdens ukronede dronning.

Ved sin død efterlod hun sig tre børn, som nu i fællesskab ejer familiens vinaktiviteter, som de fremover sammen vil promovere. For at løse den opgave bedst muligt blev det besluttet at ansætte en kommunikationsdirektør, og det blev efter et halvt års søgen Marie-Louise Schÿler, der på spørgsmålet om hvordan det gik til, svarer: ”Vigtigt for dem var, at jeg har erfaring i vinbranchen, kender Bordeaux, taler 5 sprog og har et internationalt perspektiv, det ligger i blodet helt fra barnsben med en far som ambassadør.”

Dansk, fransk – og fransk igen

”Jeg er født i København, men vi boede i Bruxelles fra 1967 til 1972, hvor jeg gik i skole og lærte fransk. Vi flyttede tilbage til Danmark, og jeg kom i den franske skole i København, hvor gik jeg indtil 9. klasse. Min far blev Danmarks ambassadør i Frankrig, og vi flyttede til Paris, hvor jeg fortsatte på gymnasiet Lycée International de St Germain en Layes danske sektion, og fik en fransk studentereksamen i 1984. Så flyttede jeg tilbage til København og startede på Handelshøjskolen (nu Copenhagen Business School) hvor jeg læste til cand. ling. merc. Det førte til et job hos L’Oréal Capilex i København, deres filial for det skandinaviske marked. Her arbejdede jeg i to år, fra 1989 til 1991, med professionelle hårprodukter.”

Marie-Louise Schÿler holder en pause, smiler og fortsætter: ”Jeg fik et nyt job hos Sopexa i København og det blev min første erfaring med vinbranchen, som jeg ikke kendte noget til. Der arbejdede jeg i to år til 1993, varetog PR af fransk vin i Skandinavien. Til en vinsmagning på det Franske Vinlager, mødte jeg Yann Schÿler, der var i Danmark for at præsentere sine vine. Jeg vidste min far kendte hans far, så jeg tænkte jeg hellere måtte hilse på ham. Min far købte vin hos Schröder & Schÿler til ambassaden og den karismatiske Jean Henri Schÿler, der også var konsul i Bordeaux, havde min far stor respekt for.

I et års tid fløj vi frem og tilbage mellem København og Bordeaux. I 1993 blev vi forlovet og jeg flyttede til Bordeaux. Jeg syntes vin var spændende, men vidste ikke meget om det, så jeg tog et diplom i vinsmagning og teknik, DUAD (Diplôme Universitaire d’Aptitude á la Degustation) på Institut d’ Oenologie de Bordeaux. Her havde jeg de bedste lærere, som Denis Dubourdieu, samtidigt med at det var et meget internationalt miljø, allerede dengang med mange asiater.

Mens jeg tog mit DUAD-diplom arbejdede jeg for Vinexpo, først med en markedsundersøgelse af hvilke spiritusmærker det kunne være interessant at få med på Vinexpo. Det tog mig et år.

Derefter blev jeg tilknyttet et nyt projekt, hvis formål var at tilbyde uddannelsesprogrammer til de store kæders medarbejdere. De var i 90’erne begyndt at oprette vinafdelinger, lave vinbutikker i butikken, og der var et behov for at uddanne ansatte i deres vinafdelinger. Meget lærerigt for mig, fordi jeg fik en indsigt i de forskellige landes segmenter, LIDL i Tyskland f.eks, og Vinmonopolet i Norge.

Efter tre år lukkede Vinexpo deres uddannelsesafdeling og jeg begyndte at arbejde for familien Schÿlers vinslot Kirwan og deres handelsfirma Schröder & Schÿler. Det skulle ikke være noget permanent, men blev til et fem års samarbejde, hvor jeg altid agerede i baggrunden, det var min opgave på Kirwan, men også nu, og det passer mig fint.”

Nye udfordringer hos AXA

Det store franske forsikringsselskab AXA ejer og driver under ledelse af englænderen Christian Seely otte vinslotte, som Marie-Louise Schÿler fra den 1. januar 2003 blev ansvarlig for at markedsføre internationalt. ”Da jeg startede havde vi en stab på én person i kommunikationsafdelingen, da jeg sagde op sidste år var der otte. Vi udviklede vores aktiviteter til også at omfatte vinturisme, et strategisk element i vores globale strategi, for at skabe sympati og forståelse, skabe loyalitet, customer loyalty. Det er gået op for mange slotte, at det ikke kun er vinens pris, kvalitet og prestige det drejer sig om, det gælder også om at skabe en differentiering, folk skal have et personligt forhold til et slot, det er at skabe en konkurrencefordel. Besøg i vinmarken, der hvor alt starter, smagninger, frokost og middage for grupper, a la carte-smagninger, udendørs teater med køb af en picnic kurv med vine fra domænet, etc.”

Alt dette skal hun nu arbejde videre med for familien Rothschild og de tre søskende Camille Sereys de Rothschild, Philippe Sereys de Rothschild og Julien de Beaumarchais de Rothschild. Hver med deres fortrin og færdigheder som Marie-Louise Schÿler behændigt skal gøre brug af i promoveringen af familiens berømte slotte og varemærket Mouton Cadet, som er den største Bordeaux AOC med en produktion på 12 mio flasker.

Etiquette Mouton Rothschild 2008 specimen MD

Visionen i dag

”Jeg har altid opfattet Château Mouton Rothschild som den af 1. cruerne der har været mest professionel og mest organiseret”, fortsætter Marie-Louise Schÿler. ”Den vision baronen havde i 1930erne, skal der sættes fokus på igen. Slotte og varemærker skal have gensidig glæde af hinanden, dog med hver især deres univers, men det er også muligt med alle de medieværktøjer og platforme der findes i dag. Mouton Cadet er på facebook, men ikke Château Mouton Rothschild, etc. Ligesom det er vigtigt at fastholde at det er et artisanalt produkt, et stykke håndarbejde. Vin er et landbrugsprodukt hvor man er afhængige af vind og vejr, det er ikke et industriprodukt som man kan styre fra a til z.”