Del, , Google Plus, Pinterest,

Udskriv

Fra sektionen:

Vin de France

- ny vinkategori med kommerciel succes

Kategorien Vin de France blev indført i 2009 for at give de franske vinproducenter samme vilkår som deres konkurrenter i den nye verden; nemlig muligheden for på tværs af regioner at lave blandingsvine kun med årgang, druesort og oprindelseslandet Frankrig, på etiketten.

Dét, der tilskynder vinproducenterne, store som små, til at bruge klassifikationen, er den frihed den rummer fortæller Thomas Giubbi, administrerende direktør for Compagnie Rhodanienne, og uddyber: “Hvad der er interessant ved denne kategori er, at den skaber rum for kreativitet, fleksibilitet, homogenitet og rentabilitet. Vi får mulighed for at være til stede på mange markeder og på mange niveauer. Vi kan levere det samme kvalitetsniveau år efter år, og vi kan justere stilen i vore vine og i vores markedsføring efter de enkelte markeder.”

Alle vingårde og producenter, der anvender klassifikationen, skal være registreret hos FranceAgriMer, en afdeling af det franske landbrugsministerium. Det er forbrugernes garanti for at det kun er oprindelseslandet Frankrig, der er i flasken.

Hvert år kan alle Vin de France-producenter melde sig til konkurrencen ”Best Value Vin de France Selection”, hvor deres vine bliver bedømt af dommere fra de vigtigste eksportmarkeder. Vinderne får tildelt en guld- eller sølvmedalje, de kan vise på deres flasker.

 

2013 - Portrait Valérie
Direktør for Anivin de France, Valérie Pajotin.

 

Direktøren for Anivin de France, Valérie Pajotin, der står bag den årlig tilbagevendende konkurrence siger: “Hvad der virkelig er vigtigt strategisk er, at mange af de dygtigste franske vineksportører, der før har holdt sig til ét AOC distrikt, tager Vin de France ind i sortimentet for at kunne tilbyde gode vine til en konkurrencedygtig pris”. Og hun konkluderer: “Vin de France-kategorien tegner sig nu efter at have eksisteret i 9 år for 16% af den samlede franske eksport af ikke-mousserende vine.”

 

Jasper Holm
Med som dommer i 2016-udgaven af ”Best Value Vin de France Selection” var indkøber  for vin i Irma, Jasper Mohr Holm, og han var positiv overrasket over kvaliteten: ”Vin de France er relevant for det danske marked og det vil vi gerne sælge mere af.”

 

Best Value Medaille Or 2016 avec reflets - Copy

Vin de France 2016:

• 394 vine deltog i blindsmagningen, med en fastsat grænse på 30% der kunne vinde medalje

• 74 virksomheder præsenterede deres vine

• 118 prisbelønnede vine

• 17 guldmedaljer – 9 hvide, 8 rød

• 111 sølvmedaljer – 42 hvide, 13 rosé og 46 røde

For mere info her:

http://www.vindefrance-cepages.org/en/best-value-vin-de-france