Del, , Google Plus, Pinterest,

Udskriv

Fra sektionen:

Vivino

Dansk drøm om vines Amazon.com

En frustreret dansk vinelsker fandt ikke, hvad han ledte efter på nettet, så han udviklede sin egen app: Vivino, men hvordan tjene penge på det? De tre danskere, der i dag står bag Vivino, er ikke i tvivl. De vil skabe verdens største online- vinhandel. Via deres app for ”normale” mennesker, som de kalder det, lancerer de ”verdens bedste tilbud” med rabatter på mellem 25% og 50%, p.t. i Danmark og USA. Men snart vil de også gøre det i Brasilien, England, Holland, Belgien og Italien. Som perler på en snor vil de indlemme land efter land, indtil verdens største online-vinhandel hedder ”Vivino”. I sommeren 2009 sad Heini Zachariassen i sin kælder i København frustreret over en mudret og uoverskuelig mængde af viden om vin. Hvor kunne han finde svar på, hvad man skulle købe hvor og hvorfor? Det skulle selvfølgelig være online, noget a la film-sitet IMDB, bare for vin. Det fandtes ikke, så han gik selv i gang. Efter at have solgt et andet IT-firma, BullGuard, som han også selv havde udviklet, tog det nye vinprojekt hurtigt form. I 2010 fik han følgeskab af Theis Søndergård, hans tidligere partner fra BullGuard. Janus Friis, medstifter af Skype, skød kapital i ideen, der blev fulgt op af nye finansielle tilskud fra Seed Capital og Creandum.

I april 2012 var Vivino Wine Scanner-app’en på plads, og fem måneder senere havde app’en scannet en halv million vine, og firmaet voksede med 25% om måneden. Zachariassen er nu flyttet til San Francisco med sin familie. Herfra tager han turen mellem Napa Valley og Silicon Valley for at promovere Vivino og er nu endelig begyndt at tjene penge på ideen via salg af vin. App’en er gratis og bygger på brugernes meninger og oplysninger om vin. Er man for eksempel på Noma og kan lide den ”vin nature” de serverer, tager man et billede af etiketten, og Vivinos søgemaskine fortæller, hvor den kan købes og til hvilken pris – 160 kr.

”Vi har nu fem millioner vine i vores database og syv millioner brugere”, fortæller Theis Søndergaard, som er leder af Vivinos kontor i København. ”Hver dag modtager vi omkring 300.000 billeder af etiketter. Genkendes de ikke af vores system, sendes billedet til den indiske by Coimbatore, hvor et team på 60 ansatte manuelt finder vinenes data og taster dem ind. I løbet af mindre end en time sender de informationerne retur til den, der sendte billedet. Brugeren er glad, og vi har fået endnu en vin i vores database – dét, det hele handler om. Jo flere, jo bedre. For et år siden havde vi et genkendelses-match på 35% – nu er vi oppe på 92%”. Brugeren rater vinen efter et 5-pointsystem med halve point inkluderet. Jo flere ratings, der er pr. vin, jo mere pålideligt bliver systemet. I dag har app’en 18,7 millioner ratings og akkumulerer omkring 100.000 nye ratings pr. dag. ”For Vivino er brugere den vitale celle i det, vi kalder verdens største vinhjerne, men hjernen har brug for et utal af celler, så det handler om at ekspandere antallet af aktive brugere for at fintune databasens anvendelighed og troværdighed. ”Theis Søndergaard uddyber og fortæller, at de behøver omkring 300.000 til 400.000 brugere i et land, før de kan gå ind i deres fase to og indgå et samarbejde med de lokale vinhandlere og lancere deres Vivino-vinsalgsprogram. Et program, der allerede er effektueret i USA, hvor mellem 6 og 10 vine hver uge sendes ud som et tilbud til Vivinos brugere. I Danmark udbydes der 3 tilbudsvine om ugen. De sources af Tore Scheel, som Vivino har ansat på deres kontor i København. Han har p.t. et samarbejde med 40 danske vinhandlere. Når ugens tilbud erstattes af et nyt, ved Vivino præcis, hvor mange flasker der er solgt, og den danske importør leverer flaskerne til Vivinos lager, hvor de sendes videre til køberen. Men hvorfor indgår Vivino aftaler med den etablerede vinhandel i stedet for at sælge direkte uden mellemled? ”Diversitet er sjovere”, er svaret fra Theis Søndergaard.

Denne artikel stammer fra Vinbladets arkiv og blev første gang bragt i Vinbladet 24. Årgang, Nr.2 Juni-August 2015. Fra december 2015 udgives Vinbladet på nettet.